Pakkoruotsi pois

Koululaisilla on ongelma. Ongelman nimi on ruotsi. Itse olen juuri peruskoulusta juuri pääsevä oppilas, jolle ruotsinkieli on todella vaikeaa, vaikka englanti sujuu kuin tanssi.
On oppilaita, joille matematiikka on vaikeaa, mutta he ovat vähemmistönä verrattuna oppilaille, joille ruotsi on vaikeaa. En tiedä johtuuko tämä siitä, ettei meitä oppilaita kiinnosta, vai siitä, että kielet voivat sekoittua keskenään.
Ensimmäinen askel tälle asialle on jo otettu: lukiossa ei ole enää pakko kirjoittaa ruotsia.
Mielestäni ruotsi pitäisi edes poistaa keskiarvoon vaikuttavista aineista, sillä ruotsia tarvitsee tällä hetkellä Suomessa vain rannikkoalueilla, eniten Helsingin seudulla. Tämä on n. 4% Suomen väestöstä. Joillekin keskiarvo voi olla tärkeä tulevan opiskelupaikan kannalta, joten ruotsin numero voi olla kohtalokas.
Mielestäni ei ole oikein pakottaa ihmistä opiskelemaan kieltä, jota hän ei tunne, paitsi englantia, joka on maailmanlaajuinen kieli. Ruotsi ei ole maailmanlaajuinen kieli. Ruotsia puhutaan Ruotsissa, kuten suomea puhutaan Suomessa. Mielestäni pakkoruotsi on vain vanhanaikainen tapa ilmentää sitä, että ruotsi otti voiton Suomesta joskus aikaa sitten kun käytettiin vielä miekkoja ja kirveitä taistelemiseen kentällä.
Pakollisten aineiden sijaan ehdottaisin ruotsia valinnaiseksi B-kieleksi.
Toisin on nykyään. Tämän adressin avulla saatat luoda lapsellesi tai itsellesi pakkoruotsittoman tulevaisuuden, joten pyydän teitä allekirjoittamaan ja kertomaan asiasta eteenpäin.

Tommi Pohjolainen    Ota yhteyttä adressin tekijään

Pitäisikö yleisestä asevelvollisuudesta luopua?