Mopot 60km/h

Petri Saul

/ #384

14.12.2008 23:11

"kaikilla ei ole varaa A1-korttiin, joka maksaa 15 kertaa enemmän kuin mopokortti. Kyllä se 700-1000 € hyvin äkkiä löytää muutakin käyttöä. Lisäksi itse kevarikin maksaa vaan niin pirusti, ettei ihan joka sällillä ole siihen varaa."

Minulla taisi maksaa a-kortti jossain vajaan 700e paikkeilla, ja ajoin melkein tuplamäärän ajokertoja vaadittuun verrattuna (ei aiempaa ajokokemusta joten käsittelytreenissä meni hetki ennenkuin uskalsi stadin ruuhkiin lähteä taituroimaan ;) )

Kuvittelisin kevarikortin olevan halvempi, mutta en ole varma.
Vaikka A1-kortti olisi lähes samanhintainen a-kortin kanssa, niin tällä ei ole juuri merkitystä, ainakaan jos aikoo hankkia a-kortin heti kun mahdollista, sillä A1-kortin saa "päivitettyä" a-kortiksi poliisiasemalla, kustantaen käsittääkseni vain jokusen kympin lupamaksun.

Kalliimpaahan se tietysti on kuin mopokortti, mutta vuoden odotuksella ja hieman suuremmalla satsauksella saa alleen jo moottoritiekelpoisen vehkeen, josta voi lisäksi pari vuotta myöhemmin nykästä kuristukset laillisesti pois ja saada vielä lisää tehoa, sen sijaan että tarvitsisi uutta peliä alkaa hankkimaan.

Henkilökohtaisesti en mopoja ymmärrä, "aloittelijapyörä" tilanteessa jossa kohta saa jo "oikean" pyörän... (tämä ei ole tarkoitettu kuittailuksi mopoilijoille, vain oma mielipiteeni :) )

Ennemmin kannattaisin mopokortin ikärajan laskemista vuodella ja nopeuksien pitämistä ennallaan, tai ehkä nostamista korkeintaan 55 kilometriin tunnissa niin pysyisivät taajamassa liikenteen mukana.