Adressi Hirsilän koulun säilyttämisen puolesta

Yrittäjä

/ #7 Vaihtoehtoja?

23.09.2014 06:29

Suuresti hämmästelen tätä Oriveden viranhaltijoiden paniikkia. Tilanne on varmaan tukala, mutta on se ollut sitä ennenkin ja aina on selvitty kuivin jaloin. Elämässä on aina olemassa vaihtoehtoja.

Nythän toimitaan kuin pörssiyrityksessä, eli väkeä ulos kun tuottopuoli sakkaa. Se näyttää olevan ainoa temppu mikä osataan ja tehoaa se toki lyhyellä aikajanalla, mutta niin usein on historia näyttänyt miten käy kun yritys tai kunta alkaa karsia toimintojaan. Ne näivettyvät ennenpitkää pois kartalta. Tässä ollaan nyt näivettämässä Hirsilää pois kartalta.

Olen itse perustanut aikanaan yrityksen Orivedelle, apua tai neuvoja saati kiinnostusta ei tullut koko aikana kaupungin taholta. Ei mitään yhteydenottoa esim. elinkeinovirkailijalta. Toin yritykseni sitten lähemmäs Tamperetta ja edelleenkään kaupungin taholta ei yhtään kysymystä, miksi päätin toimia niin. Minä olisin ainakin kunnan elinkeinovirkailijana kysynyt mitä Orivesi olisi voinut tehdä toisin? Työllistämme 5-6 ihmistä ja jonkin verran maksetaan verotulojakin. Todella riipaiseva menetys Orivedelle oli voimakkaasti kasvavan ja lähes 20 ihmistä työllistävän ohutlevy-yrityksen menetys Ruovedelle. Tästäkään asiasta en ole nähnyt isommin peistä taitettavan, ovatko kaupungin päättäjät sitä mieltä, että Jäminkipohjan taajama on Orivettä vetovoimaisempi ja nostetaan siis kädet suosiolla pystyyn?    

Miksi siis Oriveden virkakoneisto ja luottamusmiehet eivät ponnistele tulojen ( yrittäjien ) saamiseksi kuntaan, vaan sen sijaan ollaan ottamassa niiltä joille muutenkin on ehkä hieman vähemmän yhteistä hyvää annettu?  Toisinaan hävettää olla orivesiläinen.