Mopot 60km/h

Kellokoski

/ #385

19.12.2008 19:34

Mopolla ajanut nyt puolitoista vuotta. Kun olin ajanut puoli vuotta mopolla, auto lähti ohittamaan kääntyessäni vasemmalle vaikka näytin vilkkua, ryhmittäydyin jne. Kyseinen autoilija ei edes viittinyt jäädä paikalle vaan lähti törkeästi karkuun. Silminnäkijöiden havainnoilla hän kuitenkin jäi kiinni. Perus 40v ''minähän en mopon takana aja'' hemmo.

Noh, mopo meni lunastukseen ja uutta tilalle. Läheltäpiti tilanteita tuli monta päivässä sillä joudun kulkemaan kouluun aluksi 60kmh ja sitten 80kmh tietä.
Päätin virittää mopoa, aluksi 60kmh, sitten 70 ja nyt 85. Runko ja jarrut kestävät mainiosti eikä ole neljään kuukauteen syntynyt yhtäkään vaaratilannetta, 40 alueella ajan 40. 80 alueella 80. Samalla opin noudattamaan rajoituksia eikä käy niinkuin muutamalle kaverille vakiomoposta kevariin siirryttäessä eli ''aina täysii koska mopolla ei muuten pysyny perässä''

AKE:le lähetin tuossa joku aika sitten viestin jossa perustelin tätä 60kmh nopeutta ja saatiin kyllä meidän perheessä ja tuttavapiirissä hyvät naurut kun vastasivat. ''Mopon suurin sallittu nopeus on 45kmh, jos tämä ylittyy, se luokitellaan kevytmoottoripyöräksi''
Olenko ainut josta tuntuu, että viranomaisilla ei ole enään päteviä syitä tuohon 45 nopeuteen ja poikkeavat tämän vuoksi aiheesta?

Espanjassa tosiaan on käytäntö, että mopot saavat mennä niin kovaa kuin saat sen kulkemaan, kuhan se on 50 kuutioinen. Tähän ei mielestäni tarvitse/pitäisi mennä sillä kaupoissa on kaikenmaailman kisapyttyjä jotka vastaavat isompaa kuin 50cc.

Mielestäni nykyinen nopeus on sopiva ennen vuosituhannen vaihdetta tehdyille mopoille joissa on rumpujarrut ja ovat muutenkin pikkukirppuja. Kerran olen pv:lä ajanut 90kmh ja en toiste lähde ajamaan. Alkoi eturengas vispaamaan yms.

Kannatan ideaa, että teoriakokeella saisi ajaa tuota 45kmh, jos kuitenkin kävisi ajokokeessa saisi mennä 60 tai 70kmh. Näillä näkymin on kuitenkin tulossa pakolliseksi ajotunnit mopokorttiin ja sitä suuremmalla syyllä nopeutta pitäisi nostaa.

Haluaisin kuulla järkeviä perusteita ihmisiltä jotka kannattavat tuota 45kmh. Ottakaa huomioon, että kaikki eivät asu siellä helsingissä tai tampereella jossa koulu on kulman takana ja nopeammin menisi kävellen kun mopolla. ''Jos mopot menisivät yli 45, he ajaisivat kuitenkin ylinopeutta'' tämän takia pitäisikin valistaa enemmän ja nostaa rangaistuksia. Yhtälailla autotkin ajavat ylinopeutta eikä niistä nosteta meteliä.

Henkilökohtaisesti kannatan mopojen kieltämistä pyöräteiltä. Mopo aiheuttaa siellä vaaratilanteita tuolla 45 nopeudellakin kun pikkulapset sun muut koirat hyppivät eteen, ei ainoastaan päälleajettavalle käy huonosti vaan myös mopoilijalle jos ihmistä päin rysäyttää.

Kevytmoottoripyörään ei tosiaan ole kaikilla varaa. Itselläni olisi ollut varaa pyörään ja korttiin, mutta vanhemmilta ei herunut vakuutuksiin ja veroihin rahaa joten se jäi sitten. Joillekkin kun ei valitettavasti isä ja äiti kaikkea maksa.

Ja mopoilijat hei, hieman asennetta saisi parantaa. Sekä täällä että liikenteessä. Arvostus vanhempien ihmisten mielessä nousee kummasti kun tuleekin asiallista kommenttia eikä ''MUN PV MENEE 130 SIIN O 80CC MALOSSI JA HYVIN KESTÄÄ HAISTAKAA MUMMOT JA PAPAT PASKA AJAN PÄÄLLE''
Liikenteessä taas nopeusrajotuksien noudattaminen on plussaa ja keulimiset yms stunttaamiset jätetään suljetulle paikalle tai tyhjille parkkipaikoille.

Juho kuittaa