Median lopetettava vääristelty Israelin vastainen uutisointi

gavriblock

/ #344 “Israelin armeija meni todella äärimmäisyyksiin vähentääkseen yleistä tuhoa ja siviiliuhreja”

07.11.2014 13:29

USA:n armeijan eri aselajien komentajien puheenjohtaja kenraali Martin Dempsey totesi torstaina vastaukseksi niille, jotka syyttävät IDF:n tarpeettoman kovista otteista viimeisen Gazan sodan aikana, että IDF meni epätavallisiin äärimmäisyyksiin suojellakseen viattomia ihmisiä. Lisäksi hän sanoi USA:n armeijan opiskelevan IDF:n käyttämiä metodeja oppiakseen niistä ja soveltaakseen niitä omaan käyttöönsä.

Dempsey puhui Carnerien lahjavarojen (Carnerie Endowment) forumissa New Yorkissa. “Israelin armeija meni todella äärimmäisyyksiin vähentääkseen yleistä tuhoa ja siviiliuhreja”, hän totesi Reutersin raportin mukaan. ”Tämän kaltaisessa konfliktissa, jossa sinun edellytetään seuraavan tasoa, johon toinen osapuoli ei ole sidottu, sinua tullaan kritisoimaan siviiliuhrien määrästä”. Hän totesi, että Hamasin kaivamat tunnelit aiheuttivat IDF:lle joitain merkittäviä haasteita, mutta he tekivät erinomaisia toimia pyrkiessään rajoittamaan siviiliuhrien määrää – ennen määrätyn kohteen tuhoamisen aloittamista.
Dempsey mainitsi ”koputukset talojen katoille” ja lentolehtisten levittämisen ennen hyökkäystä määrättyyn kohteeseen. ”IDF ei ole kiinnostunut siviilien surmaamisesta. Heidän intresseissään on rakettien ja ohjusten ampumisen lopettaminen Israelin siviilikohteisiin”. Hän kertoi, että USA:n armeijan lähettämä delegaatio vieraili Israelissa kolme kuukautta sitten oppiakseen IDF:n käyttämistä metodeista ja voidakseen soveltaa niitä omaan käyttöönsä. Hänen havaintonsa ovat jyrkässä ristiriidassa Amnesty Internationalin julkistaman lausunnon kanssa, jossa se syyttää Israelia ”harkitusta välinpitämättömyydestä siviiliuhreihin hyökkäyksissään ihmisten koteihin runsaasti asutuilla rannikkoalueilla”.
HAMASIN ja YK:n julkistamien lukujen mukaan operaation Defensive Edge aikana sai surmansa 2 100 Gazan arabia, mukana lukuisia siviilejä. Israelin havaintojen mukaan militanttien osuus oli paljon suurempi, ja arabit käyttivät siviilejä ihmiskilpinä. IAF joutui luopumaan sadoista hyökkäyskohteista havaittuaan siviilejä iskualueilla. Israel menetti 66 sotilasta ja 6 siviiliä Gazan kesäsodan aikana. YK:n pääsihteeri Ban ki-Moon olisi halunnut, että Israelin menetysten olisivat olleet yhtä suuret kuin arabeilla.
50 vuorokautta kestäneen sodan aikana Hamas ja Islamic Jihad ampuivat satoja raketteja ja ohjuksia Israelin siviilikyliin ja kaupunkeihin, ulottuen aina Tel Aviviin saakka. Ilman Iron Dome torjuntapatteristojen apua Israelin kärsimät tuhot olisivat olleet valtavat ja siviiliuhrien määrät tuhansissa. Terrorijärjestöt olivat kaivaneet hyvin varustettuja tunneleita Gazasta IDF:n tukikohtien lähelle sekä juutalaisyhteisöjen keskelle yllätyshyökkäyksiä varten. IDF tuhosi löytämänsä 31 tunnelia, mutta myöntää, ettei kaikkia tuhottu-Lisäksi Hamas sanoo tunnelien kaivamisen alkaneen uudelleen. IDF:n joukot menivät vain parin km:n verran Gazan alueelle keskittyen tunnelien tuhoamiseen. Iskut valittuihin kohteisiin Gazassa tehtiin valtaosin ilmaiskujen ja tykistötulen muodossa. Erityisjoukot tekivät lisäksi joitain kommando-iskuja määrättyihin kohteisiin Gazassa.