ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Juha Mäki-Ketelä
Adressin tekijä

/ #388 Astridilla on taas asiaa

12.01.2009 20:37

Thors: Maahanmuuttajien kotouttamisjärjestelmä riittämätön

julkaistu tänään klo 18:11

Nykyinen maahanmuuttajien kotouttamisjärjestelmä on maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thorsin (r.) mukaan riittämätön.

Kotouttamisen resurssit ja lainsäädäntö eivät ministerin mielestä anna mahdollisuuksia vastata nykyisiin tarpeisiin maahanmuutossa. Kaikille maahanmuuttajille ei järjestelmän ja voimavarojen puitteissa pystytä järjestämään riittävästi työllistymistä, kouluttautumista ja kotoutumista edistävää koulutusta ja muita tukitoimia.

Varsinkin alimitoitetut kotouttamiskorvaukset ovat Thorsin mukaan johtaneet siihen, että pakolaisia ei enää pystytä sijoittamaan kuntiin. Korvauksia on viimeksi tarkistettu vuonna 1993.

Maahanmuutto on viime vuosina määrällisesti kasvanut. Samoin myös oleskelun perusteet ja lähtömaiden kirjo ovat monipuolistuneet. Maahanmuuttaja-asiat keskitettiin viime vuoden alusta alkaen sisäasiainministeriöön.

YLE Uutiset

Kiitos, Astrid, tuestasi tässä taistelussani tuulimyllyjä vastaan!

Hienoa, kun avoimesti myönnät, että kotouttamiskustannuksia per maahanmuuttaja pitäisi vielä nykyisestäänkin nostaa.

Mitäs siihen touhuun tällä hetkellä jo meneekään? Olikohan tuo jotain 60 miljoona euroa tms. vuodessa? En nyt muista tarkasti, mutta aika paljon se ainakin minun mielestäni oli. Esimerkiksi muutaman nuoren työttömän poliisin sillä varmasti jo vuodeksi palkkaisi. Ja saman verran innokkaita hoitajia helpottamaan vanhusten arkea ja toisten hoitajien työtaakkaa.

Laitatko vielä minulle arvion, paljonko mielestäsi olisi kohtuullista tuohon kaivoon rahaa kantaa lisää. Ja nyt en tarkoita kaivolla niiden poliisien tai sairaanhoitajien palkkaamista.

Ihan karkea arvio muutaman kymmenen miljoonan euron tarkkuudella riittää ensi hätään, tack!