ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Juha Mäki-Ketelä
Adressin tekijä

/ #452 Löytty puhuu asiaa

29.01.2009 10:03

Kaihari-palkittu tutkija, filosofian tohtori Olli Löytty pitää äärioikeistolaisten vieroksumista vaarallisena (”Suvaitkaa Soinia ja perussuomalaisia!”, AL 29.1).

Löytty: ”Osaan kertoa, miten Suomeen muodostetaan äärioikeistolainen, muukalaisvihamielinen kansanliike. Jatketaan vain nykymalliin”.

Äärioikeistolaiseen, muukalaisvihamieliseen kansanliikkeeseen viittaamalla Löytty kyseenalaistaa nykymedian suhtautumisen perussuomalaisiin. Hänestä liberaalin väestönosan suhtautuminen heihin on ollut kummallista, jopa suvaitsematonta.

Löytty: ”Minusta Timo Soini on suomalaisen politiikan tärkeimpiä henkilöitä. Hän istuu ja seisoo niin tärkeiden asioiden päällä, että olisi lyhytnäköistä politiikkaa, jos näitä ihmisiä ja heidän mielipiteitään ei kuunnella”.

Artikkelin kirjoittaja, Maila-Katriina Tuominen, toteaa, että vaikka maahanmuuttajien määrä on pieni, on heidän suhteellinen osuutensa Suomen koko väestöstä kasvanut viime vuosina.

Löytty: ”Poliitikot ovat vaienneet pitkään muuttoon liittyvistä asioista. Nyt iskusanaksi noussut työperäinen maahanmuutto on tehnyt heistä kiihkeitä rajojen avaajia. Ymmärrän tyrmistyksen, jonka se on aiheuttanut ihmisissä.”

Löytyn mielestä on huonoa keskustelua nostaa rasismi-kortti esiin, jos maahanmuuton kiristämistä kannattavat ihmiset pystyvät perustelemaan näkemyksensä. Jos on toista mieltä, siihen pitäisi osata vastata yhtä perustelluin vasta-argumentein.

Jopas jotakin, Löyttyhän menee ihan asian ytimeen.

Pakkohan tämä on hiljalleen alkaa uskoa, että uudet tuulet puhaltavat myös tässä maahanmuuttokeskustelussa. Erityisen merkittäväksi Löytyn kirjoituksen tekee se, että hän on ns. suvaitsevaiston silmissä hyvin arvostettu tutkija ja hänen mielipiteillään on paljon painoarvoa. Hienoa, Olli, asiallisista kannanotoista ja rohkeudesta sanoa asiat niin kuin ne ovat!

Olen hyvin pitkälle Löytyn ajatusten kannalla. Pari ”eriävää mielipidettä”:
1. En itse näe Soinia ja/tai perussuomalaisia mitenkään äärioikeistolaisina. Olen saanut paljon yhteydenottoja tahoilta, jotka sen sijaan edustavat hyvinkin radikaalia äärioikeistoa. Nämä tahot eivät välttämättä enteile mitään hyvää suomalaiselle yhteiskunnalle sen paremmin kuin vastaavat äärivasemmistolaiset tai äärivihreät ryhmittymätkään.

Perussuomalaiset sen sijaan ovat laillinen puolue, joka osaltaan muiden puolueiden mukana on edesauttamassa suomalaisen yhteiskunnan kehittymistä entistä paremmaksi paikaksi elää, asua, työskennellä ja lapsien kasvaa. Mielestäni ei siis ole mitään syytä verrata heitä suoraan äärioikeistoon.

2. Löytty ihmettelee, miksi maahanmuuttajien pitäisi kotoutua Suomeen. En oikein nyt ymmärtänyt, mitä hän tuolla tarkoittaa, mutta itse olen sitä mieltä, että jollei kotoudu ja Suomi tunnu kodilta, niin lähtekööt maahanmuuttaja sitten takaisin sinne, mikä tuntuu kodilta.