ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Juha Mäki-Ketelä
Adressin tekijä

/ #470 Turun Sanomat tänään:

02.02.2009 11:32

Turun Sanomat:
Mitä pitemmät jonot, sitä enemmän kohdemaa houkuttelee
Turvapaikanhakijoiden määrä voi nousta tänä vuonna jopa 6 000:een
Turvapaikanhakijoiden määrä saattaa nousta tänä vuonna jopa 6 000:een. Viime vuonna Suomeen saapui ennätykselliset 4 000 turvapaikanhakijaa.
- Jos vauhti on sama kuin nyt, määrä nousee tänä vuonna parilla tuhannella viime vuodesta, arvelee maahanmuuttojohtaja Sirkku Päivärinne sisäministeriön sisäisen turvallisuuden yksiköstä.
Sisäministeriön neuvotteleva virkamies Arja Kekkonen on hieman varovaisempi ennusteessaan.
- Määrä saattaa kasvaa, mutta ei ole olemassa mitään kristallipalloa, josta luvun voisi ennustaa.
Maahanmuuttovirasto pyrkii käsittelemään hakuprosessit mahdollisimman sujuvasti uudenlaisen yhteistyömuodon avulla. Kasvanut hakijamäärä on kuitenkin tuomassa lisää paineita käsittelyaikoihin.
- Kyse on nyt resurssien riittävyydestä. On erittäin tärkeää, että viranomaisten toimintaa käsiteltäisiin kokonaisuutena, jotta käsittelyajat eivät pidentyisi. Osa tapauksista on sellaisia, jotka pitäisi käsitellä viipymättä, Päivärinne patistaa.
Uusia tiloja etsitään
Toisin kuin voisi olettaa, hakuprosessin hidastuminen ei aja ihmisiä suuntaamaan kiinnostusta muualle.
- Jos meillä on tuhannen ihmisen jono ja usein vuosien odotusaika, se houkuttelee tänne lisää turvapaikanhakijoita. Sellainen tieto leviää hyvin nopeasti muihin maihin ja on ilmiselvä vetotekijä. Tunnen ilmiön 20 vuoden kokemuksella, Kekkonen toteaa.
Päivärinteen mukaan nyt etsitään uusia majoituskohteita ja vastaanottokeskuksia, vaikka vielä muutama vuosi sitten niiden määrää vähennettiin viidellä.
- Ei ollut järkevää maksaa vuosia tyhjillään olevista tiloista.
Nyt viranomaiset ovat ottaneet jonkin verran uudelleen käyttöön aiemmin käytössä olleita tiloja. Lisäksi on vuokrattu tilapäismajoitusta.
- Jatkossakin jokainen saa katon päänsä päälle, Päivärinne vakuuttaa.
Kielenopetuksessa on tungosta
SPR:n Turun vastaanottokeskus Pansiossa on tarkoitettu 200 turvapaikanhakijalle. Vaihtuvuutta on paljon, mutta pääsääntöisesti se on täynnä.
- Tänään meillä voi olla 210 ja huomenna 190 asiakasta. Osa viipyy vain päivän tai viikon, koska keskuksemme toimii Suomeen saapuvien pakolaisten ensimmäisenä vastaanottopaikkana. Täältä siirrytään nopeasti muihin vastaanottokeskuksiin odottamaan turvapaikkapäätöstä, Turun vastaanottokeskuksen johtaja Jaana Sikiö kertoo.
Ahtaus näkyy myös vastaanottokeskuksen suomen kielen oppitunneilla.
- Aiemmin vedin 20 opiskelijan alkeisryhmiä, mutta nyt ryhmässä on jopa 35 opiskelijaa. Siellä pärjäävät lähinnä vain ne, joilla on ennestään hyvät oppimisvalmiudet, opettaja Mika Lamminpää kertoo.
Vastaanottokeskus tarkoittaa perusyksikköä, johon majoitetaan aikuisia ja perheitä. Osa turvapaikanhakijoista on vain kirjoilla keskuksessa ja järjestää itse majoituksensa. Turvapaikanhakijat voivat myös tehdä töitä kolmen kuukauden kuluttua turvapaikkahakemuksen jättämisestä.
Turussa toimii myös ryhmäkoti, joka on alaikäisille yksin tulleille lapsille tarkoitettu yksikkö. Sen henkilökunta pitää mitoittaa lastensuojelulaitoksia koskevien säädösten mukaan, vaikka se ei ole varsinainen lastensuojelulaitos.

Huomioi erityisesti kohdat:
”Jos vauhti on sama kuin nyt, määrä nousee tänä vuonna parilla tuhannella viime vuodesta, arvelee maahanmuuttojohtaja Sirkku Päivärinne sisäministeriön sisäisen turvallisuuden yksiköstä”.
- tässä siis puhuu viranomainen sisäministeriön sisäisen turvallisuuden yksiköstä, en minä tai joku muu.
”Osa tapauksista on sellaisia, jotka pitäisi käsitellä viipymättä, Päivärinne patistaa.”
- lieneeköhän kyse ns. dublinin sopimuksen piiriin kuuluvista henkilöistä? Henkilöistä, jotka voimassa olevan lain mukaan olisi POISTETTAVA MAASTA VÄLITTÖMÄSTI!
Sisäministeriön neuvotteleva virkamies: ”Jos meillä on tuhannen ihmisen jono ja usein vuosien odotusaika, se houkuttelee tänne lisää turvapaikanhakijoita. Sellainen tieto leviää hyvin nopeasti muihin maihin ja on ilmiselvä vetotekijä. Tunnen ilmiön 20 vuoden kokemuksella”
- sitten veikataan: kuinkahan monta puhelua on veronmaksajien piikkiin jo soitettu kotimaahan, että tänne vaan, täällä on mukavan höveli meininki!
”Ahtaus näkyy myös vastaanottokeskuksen suomen kielen oppitunneilla. Opettaja Mika Lamminpää: aiemmin vedin 20 opiskelijan alkeisryhmiä, mutta nyt ryhmässä on jopa 35 opiskelijaa. Siellä pärjäävät lähinnä vain ne, joilla on ennestään hyvät oppimisvalmiudet”.
- Monet maahan pyrkijöistä ovat täysin luku- ja kirjoitustaidottomia. He eivät osaa siis lukea eikä kirjoittaa edes omaa äidinkieltään. Erityisesti tämä koskee muslimimaista tulevia naisia ja tyttöjä.
- Eniten Suomeen on viime aikoina tullut pakolaisia Somaliasta, Iranista, Irakista ja Afganistanista. Somalimiehistä täysin luku- ja kirjoitustaidottomia on noin 75 % ja naisista 87 %, afganistanilaisista miehistä noin 57 % ja naisista noin 80 %, iranilaisista miehistä noin 10 % ja naisista noin 21 %, irakilaisista miehistä noin 16 % ja naisista noin 36 %. Onkohan näillä ihmisillä nuo ”ennestään hyvät oppimisvalmiudet”?
Lähteet: UNESCO Institute for Statistics, Database; OECD: Education at a Glance 2008; UN: Statistical Yearbook 2007; Eurostat: Database; Britannica Book of the Year 2008; The Statesman's Yearbook 2009;