Israelin täytyy elää

Jouni Suonsivu

/ #13

20.01.2007 16:20

Jarkko Niskanen, olen adressin allekirjoittaja, en sen laatija (jos siis ylipäänsä tarkoitat minun perustelujani tällä kommenttisivulla). En ota kantaa adressin muotoiluun, siitä vastaavat adressin tekijät. Vastaan vain omista perusteluistani, jotka olet lukenut, ja kuten huomaat, perustan käsitykseni tässä vain faktoihin.

Kysymyksesi kahdesta kidnapatusta sotilaasta: Israel vetäytyi Libanonin etelästä
2000 saatuaan YK:lta lupauksen UNIFIL-joukkojen lähettämisestä alueelle toteuttamaan terroristijärjestö Hizbollahin riisumista aseista järjestöä koskevien kahden päätöslauselman perusteella. UNIFIL ei millään tavoin puuttunut Hizbollahiin toimintaan, sen sijaan se piti hyviä suhteita yllä järjestöön ja siten kansainvälisen elimen toiminta muuttui irvikuvakseen ja aiotun vastakohdaksi. Myöskään Libanonin armeija eikä hallitus puuttunut Hizbollahin toimiin mitenkään, toisin sanoen hallitus ja armeija eivät olleet herra talossaan, vaan komentoa piti Hizbollah-järjestö. Turha mainitakaan, jos Israel olisi tiennyt tällaisen etukäteen, se ei olisi vetäytynyt (kuten ei mikään muukaan valtio vastaavassa tilanteessa). Hizbollah sai rauhassa salakuljettaa ohjuksia, rahaa ja kouluttajia Libanoniin 2000-2006. Noiden kuuden vuoden aikana se ampui kymmeniä ohjuksia Israeliin, soluttautui lukuisia kertoja Israeliin ja tappoi israelilaisia. Jokaisen valtion armeijan oikeus - ja velvollisuus - omien kansalaistensa suojelemiseksi on puuttua tällaiseen, ja se valitettavasti tarkoittaa aseellista konfliktia. Israel sieti sietämätöntä kuusi vuotta, mutta viime kesän tapahtuma oli piste iin päälle. Ellet tuntenut aiempaa kehityskulkua, nyt tunnet.

Asiaan lisävaloa:

http://www.take-a-pen.org/suomi/index.html - kohta artikkelit ja kirjeitä, osa käsittelee Hizbollahia