IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Kari Niiva

/ #839 Re: Re: Re: Soita ojitettu metsätaloutta varten liki 5 milj hehtaaria

13.09.2011 12:50

#834: totuutta etsivä - Re: Re: Soita ojitettu metsätaloutta varten liki 5 milj hehtaaria

Ei kai ala taas mustan vääntö valkoiseksi?

Mutta ei mitään, on hyvä ja katsoo kartasta, kuten tekstissäkin mainitsin. Vaikkapa Kansalaisen karttapaikka ja siitä alkaen suurentelemaan Lappeenrannan pohjoispuolella olevaa Pien-Saimaata ja edelleen sen pohjoisosia.

Oikein jos haluaa olla tehokas niin googlettaa "pisa-hanke" ja sieltä eteenpäin, jossa PISA sivun reunassa oikealla on liitetiedosto mm. tästä tutkimuksesta. Noh, sieltä sitten vertaa tutkimuksen karttaan numeroituja ojia luettavampaan maastokarttaan ja sitä rataa...

Varmaan monin paikoin liittyy kuvioihin muitakin laskuvesiä, mutta näissä tapauksissa ei jää mitään epäselvää. Toki oikea paikka on mitata mahdollisimman läheltä niin sanottujen puhdistusmenetelmien jälkeen vapaasti kulkevaa vettä. Ja näinhän uskotte varmaan kaikki esimerkiksi VAPOn omavalvonnassaan tekevänkin.    :D

Turvetuottajien mielestähän ei ole montaakaan ehdotonta ja varmaa asiaa, mutta yksi heille on teksteistä vahvin, eli VAPOn ilmoittamat päästö ym. luvut. Varsinkin ne strategiat. Tai oieammin, eihän siellä muuta näyttöä olekaan kuin kyseiset tavoitteet!

Ei muuta kuin vastaanottavissa vesistöissä kaikki vaatimaan vastaavanlaista tutkimusta ympäri Suomen (esim. kunnilta yhteistyönä) ja sitten nostaapi sieltä esille hyvät ja huonot puolet, kukin omalta kannaltaan! Mutta ehdottomasti mukaan pitäisi saada pätevä mittaus kiintoainepäästöistä, sillä se on meille kaikille se näkyvin pommi tällä hetkellä.