Anna tukesi Markantalon luottamusmiehelle

Tapio Niemelä
Jämsä

/ #6 Perheellämme myös eettiset perusteet ostospaikkojen valinnan suhteen!

11.02.2009 11:48

Yksi erittäin hyvä tapa vaikuttaa omalta osaltaan ympäröivään maailmaan, on esim. tehdä harkittuja päätöksiä omien kulutustapojen ja ostospaikkojen valinnan suhteen. Meidän perheessämme on yksimielinen kategorinen valinta pois karsituista ostospaikoista, joita ovat mm. Markantalo, Gigantti, Lidl jnpp.. Perusteet ovat seuraavat: joka paikassa missä kauppaa harjoitetaan, haetaan toimintakulttuuri sekä moraalin että juridiikan osalta, sieltä huonoimman puolen ääripäästä ns. "kepillä jäätä koetellen"! Käytännössähän tämä tarkoittaa jatkuvaa toimimista ns. harmaallavyöhykkeellä, johon kuuluu epämääräiset työsuhteet, erittäin pienet palkat millä ei tule toimeen, huono työilmapiiri ja heikko ammatillisenjärjestäytymisen aste. Tällä divide et impera toimintafilosofialla työnantaja ohjailee mielivaltaisesti työntekijöitään. Näistä iso osa on opiskelijoita joille työsuhde on vain väliaikainen ja vain yksi siivu tulosta, joka elämiseen tarvitaan ja joilla kunnon työpaikat odottavat opiskelun päättymistä. Mopen osille tässä pelissä jäävät myyjät jotka haluaisivat elättää itsensä ja perheensä käymällä vakituisessa, kokoaikaisessa ja työehtosopimuksia noudattavassa työpaikassa töissä. Nämä ko. kauppaketjut tarjoavat kaikkea muuta, kuin mitä kunnon työpaikka edellyttäisi. Suurin " myrkky " näille ketjuille näyttää olevan aktiivinen järjestäytynyt työntekijä, joka perää oikeuksiaan ja heidän eliminointiin käytetään kaikki keinot, myös laittomat!

Vaikka itse olen tällä hetkellä työttömänä, ei tulisi mieleenkään mennä mihinkään Markantaloon, sovitan kulutukseni niin että voin asioida paremman statuksen omaavissa liikkeissä. Toimin itse Metallin Komennusmiesten AO 254:n sihteerinä ja vetoan komennusmiestovereihin boikotoikaa näitä paskamarketteja!