Ryhmäkanne saatava ympäristölakiin

Koti tuhottu

/ #47 Kivilouhimoilla/ murskaamoilla on suuria haittoja ympäristölle.

11.02.2015 07:08

Kymmeniä vuosia jatkunut laittomuus ja räjähdysainelain kiertäminen ja valvonnan laiminlyönti viranomaisilla ja louhijoilla on johtanut Suomen murskaustoiminnan täysin väärille urille. Koska turvavaatimukset estävät toiminnan käytön suuret massiiviset louhinnat ja varastoinnin saannin asutuksen vuoksi.

Suomessa perustetaan kivilouhimoita ja murskaamoita asutuksen läheisyyteen vastoin eri lakejen velvoitteita. Niiden valtavista räjähdysaineiden käytöistä aiheutuu kiinteistöille rakennevaurioita, sirpale- ja paineaaltovaara. Ympäri maata todistettavasti on rakennuksia vaurioitunut lähes kahden kilometrin etäisyydellä. Asuminen tulee sietämättömäksi kilometrien säteellä myös melun, pölyn ja tärinän vuoksi.

Ympäristölupaa käsiteltäessä pitää ottaa huomioon toiminnan kaikki ympäristövaikutukset, jolloin räjähdysaineista aiheutuvat vaarat pitää huomioida. Ympäristöluvassa ei ole millään tavalla selvitetty räjähdysaineisiin liittyviä ympäristöhaittoja, mitkä koostuvat tärinästä, pölystä, kaasuista, sirpaleista ja paineaallosta ympäristölle ja asutukselle.

Päätöksissä ei ole huomioitu Tukesin lupien puuttumattomuutta liittyen räjähdysaineisiin.

Turvallisuus ja kemikaaliviraston olisi pitänyt valvoa kemikaalilainsäädännössä räjähdysaineiden käytön ja varastoinnin lupamenettelyn avulla murskaamon sijoittamista sekä asutukseen nähden riittävää suojaetäisyyttä.

Kaivokset käyttävät samansuuruisia räjähdemääriä kuin murskaamot. Samat räjähteet kaivoksilla  ja luvat pitää olla käytölle Tukesilta niin varastoinneille, kaavoitukseen ym. mutta murskaamot saavat laittomasti ilman lain edellyttämää varastolupia perustaa murskaamoita. Lakia rikotaan avoimesti, koska turvamääräykset estäisivät ylisuuret panostamiset, käytön ja varastolupia ei voi saada Tukesilta turvallisuussyistä.