Totuus esiin - Mihin hävisi hyvinvointivaltio

/ #10

11.02.2015 13:03

#2: Kristiina -

Olen tutkinut 1990-luvun laman syntyä, laitonta jälkihoitoa ja karmeita seurauksia.

Presidentti Mauno Koivisto halusi etukäteen EY-mukauttaa Suomen valtiosäännön, joka oli määrävähemmistösäädöksillä ja vallan riippumattomalla kolmijaolla oli maailman modernein.

Suomen perustuslain EY-mukauttamisen Koivisto hoidatti järjestämällä tarkoituksella 1990-luvun laman.

Lamasta tuli kuitenkin liian syvä ja lainojen vakuudet laskivat. ETA-sopimukseen (allekirjoitettiin Portossa 2.5.1992) oli kirjoitettu Suomea koskeva määräys pankkien vakavaraisuuden nostamiseksi 31.12.1994 mennessä eli etukäteen eurokuntoon laittamiseksi.

Jostakin rahat oli ryöstettävä pankkien taseiden paikkaamiseksi.

Pankkien vakavaraisuuden nostamista perustettiin "pohtimaan" Sirkka Hämäläisen ryhmä, joka sai toimeksiannon tammikuussa 1992. Laittomat keinot esiteltiin Suomen Pankille ja Valtioneuvostolle 18.3.1992.

Yksi Hämäläisen työryhmän keinoista oli pankin tekemä yksipuolinen koronnosto, joka oli jo Tampereen Alue-Säästöpankissa käytössä. Velallinen oli kuitenkin vienyt pankin toiminnan oikeuteen, vain Korkeimman oikeuden ratkaisua enää odotettiin.

Presidentti Koivisto oli tehnyt selväksi, että pankin on voitettava Korkeimmassa oikeudessa.

Dokumenttien (kutsu 1.4.1992) mukaan Korkeimman oikeuden presidentti Olavi Heinonen halusi Presidentin Linnassa 6.5.1992 järjestettävään oikeuspoliittiseen seminaariin koolle korkeita oikeusoppineita, jotka tukisivat Korkeimman oikeuden tekemää ratkaisua (3.4.1992 KKO:50), jossa pankki häviää yksipuolisen koronnoston.

Tilaisuus kääntyi kuitenkin Heinosta vastaan, kun presidentti Koivisto määräsi Heinosen tilaisuuden puheenjohtajaksi. Näin Heinonen sai luurankoja kaappiinsa.

18.3.1992 oli julkistettu myös muita Sirkka Hämäläisen työryhmän keinoja pankkien vakavaraisuuden nostamiseksi, mutta niitä ei voitu vielä ottaa käyttöön.

Suomen Pankki lähetti 18.3.1992 pankeille kiertokirjeen, jossa se määräsi, että pankit ottavat yksipuolisen koronnoston käyttöön 1.1.1992 lähtien, siis yhtä päivää ennen ETA-sopimuksen allekirjoittamista (2.5.1992) ja viisi päivää ennen oikeuspoliitista seminaaria eli Koiviston konklaavia  (6.5.1992).

Konklaavi avasi laittomilla keinoilla pitkän piikin pankkituelle, joka edelleen jatkuu. Ja tulee koskemaan myös nykyistä sukupolvea, kuten tämän adressin tekijä kertoo.

Totuutta peräten

Jorma Jaakkola