ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Martti Pitkäranta
Vantaa

/ #554 Toinen pettynyt

20.02.2009 13:00

Käsittämätöntä että suurin osa kansanedustajista ei suostunut vastaamaan mitään varsin selkeisiin kysymyksiin. Ei liene sattumaa, vaan asiasta on varmaan annettu jonkinlainen ohjeistus tyyliin älkää kommentoiko. Ihmettelin mikseivät edes Perussuomalaiset vastanneet kysymyksiin vaikka käsittääkseni he ovat ainoana puolueena ilmoittaneet vastustavansa kyseista lakimuutosta.

J M-K:lle todellakin ISO hatunnosto kaikesta työstä ja vaivasta sekä TV-esiintymisistä. Toivotaan, että aihe pysyy otsikoissa ja päästään nimenomaan puhumaan asiasta eikä sen vierestä. Näin lama-aikaan luulisi että numerofaktaa (eli maahanmuuton välittömiä ja välillisiä kustannuksia) esiin työntämällä ja asiaa toistamalla alkaa viesti mennä pikku hiljaa perille.

Olen monista asioista suurelta osin samoilla linjoilla J M-K:n ja monien muiden täällä asiaa kommentoineiden kanssa. Henkilökohtaisesti olisin kuitenkin valmis korottamaan kehitysyhteistyömäärärahoja sillä edellytyksellä että kyseisellä rahasummalla todellakin saadaan positiivista kehitystä aikaan kehitysmaissa paikan päällä. Vain tätä kautta voidaan todellisuudessa parantaa ihmisten elinolosuhteita globaalissa mittakaavassa. Jos emme ole itse valmiita tinkimään mistään kasvaa elintasokuilu eri maiden välillä entisestään ja jännitteet lisääntyvät.

Se että rahaa syydetään muutamien tuhansien ihmisten elintason parantamiseen rahtaamalla kyseisiä ihmisiä tänne elätettäviksi ei ole toimiva ratkaisu eikä maailman mittakaavassa vaikuta millään tavalla eriarvoisuuden vähenemiseen tai kehitysmaiden ihmisten elinolojen paranemiseen. Usein päin vastoin heikennämme kehitysmaiden tilannetta entisestään tällä politiikalla.