ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Lasse Kallo
Kallon kylä (Kittilä)

/ #573

25.02.2009 22:45

ernesti hemmigvei kirjoitti, että tämäkin adressi oli täysin turha. Ei kannata masentua. Kansalaisaktiivisuus ei ole koskaan turhaa. Olisiko televisio järjestänyt sitä suurta maahanmuuttokeskustelua ilman tätä adressia? Epäilen ja vahvasti. Ilman kyseistä tv-ohjelmaa suurin osa kansasta olisi pihalla kuin lumiukko maahanmuuton haitoista ja eduista.

Olen poliittisesti sitoutumaton, mutta seuraan politiikkaa melko tiiviisti. Tarvittaessa otan myös kantaa asioihin. Kuten moni mielipidekirjoittaja, myös minä olen huomannut, että sananvapaus on toisinaan kortilla. No, jos joillakin foorumeilla tulee turpiin, aina löytyy foorumi, jossa voi purkaa sydäntään. Läänini valtalehteen Lapin Kansaan en ole moneen kuukauteen kirjoittanut riviäkään paria tekstiviestiä lukuunottamatta. Syy on se, että olen vieläkin hieman käärmeissäni Lapin Kansalle Heikki Tuomi-Nikulan kohtelusta. Kirjoitin taannoin Lapin Kansaan Tuomi-Nikulaa puolustavan kirjoituksen. Kävi niin kuin vähän epäilinkin - kirjoitus vaiennettiin haudan lepoon. Tarkoitus ei ole eikä ole ollut puolustaa Heikki Tuomi-Nikulan mielipidettä (Korhosjupakka) vaan hänen oikeuttaan sanoa se. Samoin kävi pari muun lehden kanssa. Ainoastaan Kaleva julkaisi kirjoitukseni. Tämän mielipidepaitsion vuoksi siirryin parantamaan maailmaa Vihreän langan verkkolehteen. Kokemukseni mukaan Vihreä lanka on suhteellisen reilu lehti. Ainakin minä olen saanut siellä ääneni kuuluville. Kirjoitin myös "Lankaan" näistä maahanmuuttoasioista. Niin kirjoittivat monet muutkin, puolesta ja vastaan. Kyllä tämä maahanmuuttoasia näkyy kinnostavan ihmisiä.

Lapin Kansan journalismista muutama sana. Uusi päätoimittaja tuli taloon tämän vuoden alussa. Olen seurannut lehden linjaa, eikä se ihan onnettomalta näytä. Muutama päivä sitten päätoimittaja Antti Kokkonen kirjoitti pääkirjoituksessaan maahanmuuttoasiasta. Kirjoitus oli mielestäni täysin hallitusta myötäilevä. Minun silmissäni Antti Kokkonen menetti kirjoituksen myötä paljon pisteitä. Ei kuitenkaan pidä tuomita yhden tai kahden kirjoituksen perusteella. Seurataan tilannetta.

Lopuksi: Iso kiitos Juha Mäki-ketelälle tästä adressista. Sinun kaltaisiasi ihmisiä tarvitaan tässä maassa.