Työttömälle oikeusturvaa ja parempaa toimeentuloa

Vieras

/ #57

23.03.2015 12:34

Olen koko työssäoloikäni ollut pätkätyössä ja siis työttömiä jaksoja on tullut tasaiseen tahtiin. Nykyinen työttömyys on kestänyt pitkään ja toivoa työpaikan saamisesta ei ole, ei edes pätkätyön (esim. vuorotteluvapaan sijaisuus tms.). Työttömyyteni eri vaiheissa olen joutunut monenlaisiin ongelmiin työvoimaviranomaisten kanssa. Pompottelu, karenssiuhka, palkattomat työtoimintamuodot, pelko ilmoittautumiskäynnillä tapahtuvista väärintulkinnoista jne ovat minulle valitettavan tuttuja. Tosin virkailijasta riippuen on ollut onnistuneitakin neuvottelutilanteita.
Vasta viimeisen puolen vuoden aikana olen havainnut, että työttömilläkin on oikeudenmukaisuuteen pyrkivät puolustajansa. En ole aiemmin tiennyt, että joku voisi nähdä työttömän aseman samalta kantilta kuin työtön itse: epävarmana, nöyryyttävänä ja koko elämään vaikuttavana kielteisenä statuksena. Osaan arvostaa työttömille tarjottua tukea ja asioitten ilmituomista medioissa. Me työttömät itsekin voimme pitää asioistamme melua, mutta usein me olemme tietämättömiä oikeista (laki)termeistä emmekä edes tiedä, milloin jokin toiminta ja määräys on laiton ja milloin sille on perusteet - meitä pidetään (tieten tahtoen?) pimennossa meitä koskevien säädösten ja velvollisuuksien suhteen. Harvoin olen onnistunut esittämään edes oikeaa kysymystä TE-tston virkailijalle, jotta minulle selkenisi asemani sekä työnantajan että itseni kannalta. Näin kävi esim silloin, kun allekirjoitin työelämään valmentautumissopimuksen.
Adressiin olisi voinut lisätä vielä TE-keskuksille velvoitteen tiedottaa asiakkaalle tätä koskevia asioita avoimesti, niin että työtön voi tutustua (vaikkapa netin kautta) itseä koskeviin säädöksiin ja TE-toimiston toimintamalleihin, käytäntöihin ja päätäntävaltaan. Näistä ei ole minulle yhdelläkään TE-käynnillä puhuttu halaistua sanaa.
Arvostan, että tämä adressi on saatu tehdyksi ja toivon, että työttömät saavat vastaisuudessa kokea asioitten menevän hyvään suuntaan, niin että syyllistäminen, pompottaminen, pakottaminen ja uhkailu voi jäädä työttömien kohtelussa lopullisesti historiaan. Kiitos!