Mopot 60km/h

Hawwi

/ #945 Mopot 60 km/h

06.05.2015 16:00

Mopot ovat hyvä ja käytännöllinen kulkuneuvo nuorisolle ja tulevaisuudessa ikääntyvälle kansakunnallemme, myös ehtoopuolen liikkujille. Mopot aiheuttavat jatkuvasti ongelmia juuri kaupungin ympäristöalueilla missä on 60 km/h rajoitus. Koululaiset lähtevät aamulla samoihin aikoihin liikkeelle kuin töihin menevät ihmiset ja kun mopo kulkee vain 45km/h ovat ne aina aiheuttamassa tukkoja ja ohituksia. Tutkimusten mukaan alinopeutta ajava ajoneuvo joutuu moninkertaisesti useammin liikenneonnettomuuteen kuin hiukan ylinopeutta ajava. Tarkoittaa siis sitä, että kun yksi ajoneuvo ajaa muuta liikennettä hitaammin, kaikki muut joutuvat huomioimaan sen hitaamman ajoneuvon ja kääntäen. Mopojen rakenteellinen nopeusrajoitus on peräisin jostain -40-50 luvulta jolloin esim. mopojen jarrut olivat rumpujarruja kun nykyisin lähes poikkeuksetta on siirryttylevyjarruihin samoin jousitukset, renkaat, valot, vilkut ym. ovat kehittyneet huimasti.