Kannabis lailliseksi

Turku

/ #58

27.01.2007 11:43

Näissä kommenteissa käytävä keskustelu tuntuu ohittavan _olennaisen_ asian, vaikka kannabiksen laillistamista kannattavat sen silloin tällöin mainitsevat. Tärkein syy siihen, miksi kannabiksen käytöstä tai hallussapidosta ei pidä rankaista on se, että rankaiseminen aiheuttaa suurempaa haittaa kuin hyötyä. Kysyn teiltä, kannabista pelkäävät narkofoobikot: Kenelle on hyötyä siitä, että kannabista käyttävää ja sitä omaan käyttöönsä kasvattavaa ihmistä _rangaistaan_? Vastaus on: huumebisnekselle. Ihmisellä on luontainen tarve sekoittaa päätään eri tavoilla, ja jotkut päätyvät siihen, että kannabis on heille mieluisin tai ainakin terveellisin. Jos kannabista ei ole saatavilla tai sen hankkimiseen liittyy suuria riskejä, he saattavat kääntyä "toiseksi parhaan" vaihtoshdon pariin, ja oli tämä "toiseksi paras" sitten alkoholi, lääkkeet tai laittomat päihteet, se on _varmasti_ terveydellisesti ja psykososiaalisesti riskialttiimpaa kuin kannabiksen käyttö. Kannabiksen käytöstä aiheutuvista riskeistä suurin on juuri kiinnijäämisen riski.

Ylipäätään, minkään aineen käytöstä tai yksityiskäytölle tyypillisen määrän hallussapidosta ei saisi _rangaista_ rikosoikeudellisessa mielessä vaan ohjata, mikäli tapaus tuntuu sitä vaativan, päihdehuollon pariin. Narkofoobikot, miettikää tätä, ja tulkaa kritisoimaan haittojen minimoimiseen tähtäävä politiikkaa vasta sitten, kun olette ymmärtäneet tämän argumentin.

Tästä samasta syystä tupakan käyttöä ja hallussapitoa ei missään nimessä saa kriminalisoida, vaikka tupakoinnin terveysriskit ovat tähtitieteellisen suuret verrattuna pössyttelyn terveysriskeihin.

Toinen asia on se, että varsin monille tuntuu olevan epäselvää se, mitä kannabis oikeasti tekee aivoille, ja vielä harvemmat tuntuvat olevan perillä siitä, mitä alkoholi ja tupakka aivoille tekevät.

(Riippuvuudesta: Käsittääkseni kannabis aiheuttaa _pahimmillaan_ suunnilleen yhtä voimakkaan riippuvuuden kuin kahvi. Siis ihan selkeästi havaittava riippuvuus, josta eroon pääsemiseen tarvitaan reippaasti tahdonvoimaa, mutta ei kuitenkaan mitään alkoholismiin tai tupakointiin verrattavaa. Tupakka muuten aiheuttaa maailmassa enemmän ennenaikaisia kuolemia kuin kaikki muut psykoaktiiviset aineet yhteensä.)