Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!

Vieras

/ #382

01.06.2015 07:43

Ennen vaaleja kaikki nykyiset hallituspuolueet lupailivat "yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista" lapsiperheille ja yksinhuoltajille. Nyt näiltä otetaan etuja pois monella eri tavalla. Lapsilisää on jo leikattu ja uhataan leikata lisää. Lääkkeiden Kela-korvausten alentaminen kohdistuu myös kipeästi juuri näihin ryhmiin, kuten myös toimeentulotuen leikkaaminen. Se, että lasten päivähoitoa ollaan huonontamassa, on jo aivan liikaa. Ryhmäkokoja pitäisi pienentää, eikä suurentaa. Myös oikeus subjektiiviseen päivähoitoon pitää säilyttää, koska hyvin monessa tapauksessa perheiden ongelmat ovat kasautuneet: työttömyys, päihteidenkäyttö jne. Näissä tapauksissa lapsen on parempi ja turvallisempi olla päiväkodissa.
Olen itse kasvattanut tyttäreni yksinhuoltajana ja tiedän, miten tärkeää laadukas päivähoito on sekä lapselle että vanhemmille.
Nyt tyttäreni on kahden lapsen työtön yksinhuoltaja. Vaikka vanhempi lapsenlapsistani menee jo esikouluun ja nuorempikin on jo neljävuotias, minua pelottaa suunnattomasti heidän tulevaisuutensa tässä yhä kovemmiksi käyvien arvojen yhteiskunnassa. Siksi siis allekirjoitin ja aion jakaa tätä adressia niin paljon kuin mahdollista!