Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Piu

/ #208

02.06.2015 13:47

Allekirjoitin tämän, vaikka itse en saa asumistukea puolison tulojen takia. Kuntoutustuestani maksan ensin sen n. 300e/kk vuokrasta omaa puolikastani, sitten päälle sähkölaskusta osa, pieni kottikärryllinen lääkkeitä (kolmeen eri diagnoosiin) ja muutamat pakolliset laskut (jotka nyt jo on vedetty minimiin, ei lehtitilauksia eikä muutakaan ylimääräistä) ja tähän maksettavien listaan tulee vielä yksi velka, jonka nyt hoidan pois vaikka se tulee taloudellisesti vetämään entistä tiukemmalle. Ei siinäkään summa montaa sataa ole, mutta kun se pitää neljässä erässä maksaa pois.
Jos nyt tähän asti olen voinut henkisesti huonosti, niin tämä rahatilanne ei sitä ainakaan helpota.

Kaikkien noiden jälkeen tuosta vähän yli 700e/kk kuntoutustuesta jää n. 250e/kk, millä sitten pitää koko kuukausi pärjätä. Ei puhettakaan esim. vaatteiden hankkimisesta, viimeisen pakon edessä jonkun ostan.

Ja ei, sossuun on turha edes mennä naamaansa näyttämään, nauravat sieltä ulos puolison tulojen takia. Suuri epäkohta siinäkin että niiden takia minä en saa mitään, vaikka ne on hänen palkkatulojaan, hänen rahojaan, ei minun tai meidän. Ja minä en tosiaan siihen lähde, että olisin kokonaan elätettävänä. Ja sekin vielä estäisi sieltä mitään saamasta, kun menee tuo juuri yli sen rajan että mitään en saisi vaikka yksin asuisin (olin pitkällä sairaslomalla yksin asuessani, sillon sai vähän sossusta kun jaksoi tapella, mutta se oikeus loppui sitten heti kun kuntoutustuki myönnettiin).

Jonkunlaista kohtuullisuutta pitäisi näihin touhuihin saada ylipäätään, eikä vaan meiltä jo oikeasti pienellä rahalla kitkuttelevilta viedä lisää pois.