Israelin täytyy elää

Jouni Suonsivu

/ #17

30.01.2007 09:48

"Anteeksi, että sekoitin Jouni Suonsivun addressin kirjoittajaan. Väitätkö vakavasti, että muslimeilla on pyrkimys maailman valloitukseen? Miten ohjusten ja aseiden salakuljetus Palestiinan osalta eroaa Israelin "laillisista" asekaupoista? Yhtä tappavia ne ovat riippumatta myyjästä. Terrorismi on häilyvä käsite, ja näen myös Israelin armeijan harjoittavan sitä. Erityisen törkeää oli isku YK:n rauhanturvaajia vastaan, joissa kuoli mm. Suomalainen rauhanturvaaja.

ps. Kuten Sasa Korhonen sanoi,palestinalaisilla on sama oikeus maahansa kuin suomalaisilla Suomeen. Ei muilla ulkopuolisilla tahoilla ole oikeutta julistaa toisen maan alueita muille kuuluviksi."

Väitän kyllä ja kehotan sinua tutustumaan islamin perusteisiin ymmärtääksesi tämän. Muslimien osuus väestöstä lisääntyy nopeasti melkein kaikissa EU:n jäsenvaltioissa, joten jo siksikin jokaisen on hyvä tietää, mitä islam sisältää. Poliittiseen islamiin eli islamismiin erityisesti on syytä tutustua.
Ellet ole seurannut, kerron sinulle, että Thaimaan etelässä muslimit pyrkivät luomaan oman valtionsa, ja samoin Filippiineillä, jossa muslimit ovat vähemmistö, he haluavat itsenäisen islamilaisen valtion Mindanaon saarelle. Nuo Aasian valtiot eivät ole poikkeuksia. Sudanissa valtaa pitävät arabimuslimit ovat vähemmistö, mustat (kristittyjä ja animisteja, lukuisia kansoja ja kieliä)
ovat kansanmurhan kohteena, ja niin varsinkin Darfurissa. Turkki hävitti varsin tehokkaasti kansanmurhalla noin 90 vuotta sitten armenialaiset, kreikkalaiset ja assyrialaiset vähemmistönsä. Islam ei ole niinkään kinnostunut ihmisistä kuin maa-alueiden hallinnasta. Oli ristiretkiaika, mutta puolikuun retket alkoivat Muhammadin jälkeen ja jatkuvat yhä, ja islam leviää - joko hyvällä tai pahalla.

Ainoat joita kutsuttiin palestiinalaisiksi Britannian mandaatin aikana vielä, olivat juutalaiset. Arabit eivät suostuneet siihen nimitykseen. Arabiliitto perusti Kairossa 1964 PLO:n (jolloin muuten Jordania ja Egypti miehittivät Juudeaa ja Samariaa sekä Gazaa eikä ns. palestiinalaiskysymystä ollut, ei pyrkimystä oman valtion muodostamiseen, Jerusalem ei ollut arabeista kiinnostava kaupunki, mutta arabiterrorismi juutalaisia vastaan jatkui, kuten se oli jatkunut 1920-luvulta). Tuon maan hallitsijat ovat vaihtuneet tiheään vuosisatojen aikana, ja sitä ei mitenkään historialle oikeutta tehden voi kutsua palestiinalaisarabien maaksi, Sasa Korhosen oletus "arabien omasta maasta" koostuu asenteesta ja tietämättömyydestä. Aluetta hallitsi Turkki 1500-luvulta vuoteen 1917 ja sitten Britannia vuoteen 1947. Israelia ympäröivät Syyria, Jordania ja Egypti yrittivät kuuden päivän sodassa 1967 tuhota Israelin ja menettivät laittomasti miehittämiään (sillä kansainvälinen yhteisö ei tunnustanut niiden miehitystä) alueita, Jordania Juudean ja Samarian (eli ns. Länsirannan) ja Egypti Gazan. Siitä alkaen nuo alueet, siis Gaza, Juudea ja Samaria ovat kiistanalaiset päätöslauselma 242:n perusteella, kunnes niistä sovitaan kahdenvälisissä neuvotteluissa. Viimeinen laillinen Gazan, Juudean ja Samarian hallitsija oli Britannia, sitä ennen vuosisatoja Turkki. Ei ole eikä ole ollut arabihallintoa kuin keskiajalla, mutta sieltä löytyvät myös ristiretkihallitsijat, sitä ennen roomalaiset - ja kun ketjua jatketaan päädytäänkin takaisin juutalaisiin hallitsijoihin ja Israeliin.

Terrorismista: sitä on ehdoin tahdoin siviilien vahingoittaminen vaikkapa summittaisella ohjusten ampumisella ja itsemurhaterrorilla, piiloutuminen ja ammuskelu siviiliväestön suojista. Israel ei toimi niin, Fatahin al-Aqsan prikaatit, Hamas, islamilainen Jihad jne sen sijaan tekevät niin. Terroristijärjestö PLO:sta leivottiin Oslon sopimuksella itsehallintoviranomainen PA. PA allekirjoitti sopimuksen ja se tarkoittaa paitis oikeuksia ja valtaa myös velvoitteita, vastuuta ja sitoumuksia. PA:n sopimusvelvoite oli ja on kitkeä laittomat aseelliset ryhmittymät alueeltaan, hajottaa ne ja kerätä niiltä aseet. Vain PA:lla itsehallintoviranomaisena on oikeus niihin (ja vain järjestyksenpitosellaisiin, ei ohjuksiin). PA ei täyttänyt velvoitettaan ja Israelin toimet terroristien etsimisessä ovat sopimuksen mukaan niitä, joita PA:n oli hoidettava - ellet tiennyt, nyt tiedät. PA ei siis toiminut ja niinpä ollaankin päädytty laittomaan tilaan, jolloin yksi terroristijärjestöistä, Hamas on vallassa.

YK: Israel vetäytyi 2000 Libanonin etelästä, koska kahden päätöslauselman perusteella ja UNIFIL:in sekä Libanonin armeijan oli riisuttava Hizbollah aseista. No, niin ei tehty, sen sijaan UNIFIL ylläpiti ystävällisiä suhteita terroristijärjestö Hizbollahiin. Järjestö (sala)kuljetti ohjuksia, rahaa ja sotilaskouluttajia itselleen ja tosiasiassa hallitsi Libanonin etelää, ei suinkaan Libanonin armeija, sekä teki kymmeniä ohjushyökkäyksiä Israeliin 2000-2006. Armeija on siksi, että sen tehtävänä on mm. torjua oman alueen ja väestön terrrorisointi. Israel oli liiankin pitkämielinen kehottaessaan vuodesta toiseen UNIFIL:ia ja Libanonin armeijaa tekemään tehtävänsä. Ellet tiennyt, Hizbollahilla oli "toimipisteensä" YK-bunkkerin vieressä (erinomaista suojautumista YK:n turviin) ja se veti Israelin tulen vähän ohi. Täsmäaseetkin teknisinä laitteina ovat häiriöalttiita ja erehtyviä. Ja niin kävi noin valitettavasti.

Kiintoisaa on, että et näe mitään kritisoitavaa Hizbollahissa, et YK:ssa, et palestiinalaisarabeissa. Väitteitä ja olettamuksia sekä (ja varsinkin)Korhoselta että Niskaselta. Aikaa ei ole loputtomiin kertoa ja toistaa samoja perusfaktoja. Asenteille en voi mitään, tietämättömyyden voi korjata, mutta viime kädessä se on tehtävä itse, on oltava halu tutkittuun ja perusteltuun tietoon, tätä ei voi antaa ulkopuolelta. Tähän päättyy minun valistus- ja perusteluosuuteni. Jos haluatte tässä aiheessa jatkaa, ottakaa vaikkapa yhteys adressin laatijoihin. Kehotan teitä kumpaakin itsenäiseen ajatteluun ja asioista selvän ottamiseen, perustellusti siis. Tulos on varmasti hyvä.