Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Wilde

/ #20 Kyllä mullekin jäi epäselväksi asia ,että miksi?

06.07.2015 19:27

#19: - Re: Re: Kyllä mullekin jäi epäselväksi asia ,että miksi?

Minulle ei jäänyt epäselväksi, että miksi eivät adressia vielä halunneet ottaa vastaan. Syitä on monia, mutta mainitaan nyt ne tärkeimmät. Varsinaiset pysyvät toimet eläkkeensaajan asumistuen lakkauttamisesta tehdään jo elo-syyskuussa, joten silloin adressin vieminen on jo myöhäistä, koska päätökset on jo tehty ja niitä ei voi enää siinä vaiheessa muuttaa, ilman uutta kierrosta eduskunnan kautta. Sitä ei yksittäiset poliitikot tai oppositiopuolueet tule tekemään (eli esim. välikysymystä aiheesta), koska kohderyhmä on niin pieni (vain noin 180 tuhatta taloutta, kun taas lapsiperheet ym. ovat isompia kohderyhmiä, joista ääniä halutaan kalastaa). Adressin allekirjoittajamäärä on aivan liian alhainen, jotta se ylittäisi valtakunnallisen uutiskynnyksen, joten senkin takia asia on hallitukselle "yks hailee". Allekirjoittajia olisi paljon enemmän, jos ne kaikki eläkeläiset, joita asia koskee, olisivat mm. sosiaalisen median tavoitettavissa. Valitettavasti monilla on vain se vanha nokian vanha luuri ja parhaimmillaan 3G-yhteys.

Sitten tuo säästömäärä, jonka arvioidaan olevan noin 123 miljoonaa euroa, ei pidä paikkaansa ollenkaan, mutta osa siitä toteutuu, kun kaikki eivät mene sossun luukulle vaan leipäjonoon, koska eivät tiedä oikeuksiaan. Ne taas, jotka menevät, heitä nöyryytetään aivan turhan takia, kun nykyinen eläkkeensaajan asumistuki olisi heille riittänyt, eikä sossua avuksi tarvittaisi. Eli todelliset säästöt jäävät pieniksi, olemattomiksi tai jopa lisäävät menoja - sossun asiakkaana eläkeläiset saavat lääkemaksusitoumuksia ja terveydenhuollon maksusitoumuksia pienten tulojen takia varmasti jatkossa. Eli nekin, jotka nyt ostaa lääkkeensä asumistuen voimalla, voivat hakea niihin maksusitoumuksen kunnalta (kunnan menot nousevat). Tätä asiaa eivät päättäjät ole ottaneet huomioon, ja ainakin itse tulen pitämään huolen siitä, että kaikki kenellä on mahdollisuus jatkossa sossusta jotain saada, niin siinä heitä opastan - säästö osuu hallituksen omaan nilkkaan. Juutuubista löytyy muuten monta videota, joissa Timo Soini on kalastanut ääniä Persuille lupaamalla eläkeläisille, ettei heidän asemaansa heikennetä - ja kaikki puheet juuri vaalien alla. Osa meistä oli niin tyhmiä, että uskoi mitä luvattiin. Parinkympin lisäys omaan takuueläkkeeseeni tarkoittaa jatkossa kuitenkin noin 130 euroa vähennystä tuloista, vain poistamalla eläkkeensaajan asumistuen. Mitä Stubbiin tulee lausuntoineen, niin voiko hyväosainen paremmin sanoa, kuinka vähät välittää heikompiosaisista - Köyhät kyykkyyn!!