Pelastetaan Puroniemen leirikeskus

Vieras

/ #30 Puroniemen puolesta

22.09.2011 07:29

Arvoisat puheenjohtaja ja ONL:n johtokunnan jäsenet
Arvoisat Puroniemen ystävät

Vihdoinkin on syntynyt avointa keskustelua Puroniemen kohtalosta. Sitähän on kaivattukin. Jo muutamassa päivässä ovat sadat adressin allekirjoittajat ilmaisseet tahtonsa heille läheisen paikan kohtalosta. Paikasta, johon liittyvät muistot ja hengelliset kokemukset ovat ainutlaatuisia ja korvaamattomia.

ONL esittää keskustelun pohjaksi tiedon siitä, että seurakuntien, hiippakuntien ja muiden sisäisten tahojen kiinnostusta ostaa leirikeskus on kartoitettu. Samalla todetaan, että kiinnostusta ei ole esiintynyt. Miten laajasti seurakunnissa on asiasta keskusteltu? Muutaman tiedustelun perusteella asiasta ei välttämättä ole tehty päätöksiä seurakunnan luottamuselimissä. Onko asiasta tehty päätöksiä demokratian periaatteiden mukaisesti? Ja esitettiinkö seurakunnille muita mahdollisuuksia tukea Puroniemen toimintaa, kuin hankkia se omistukseensa.

Puroniemeen tehty syksyinen vierailu on osoittanut sen, että tämän veromarkoillakin kartutetun kiinteistön huoltoon ja korjaukseen liittyvät asiat ovat olleet vierasta aluetta sen omistajille. Monta surullista näkyä odottaa vierailijaa repaleisesta katosta maahan lahoaviin polttopuihin ja auki retkottavaan kellotapulin oveen. Kovin taloudellisena kiinteistönhoitotapana tätä ei millään arviointimittarilla voida pitää. Uskomme, että jos talkooapua olisi ymmärretty hakea, sitä olisi myös löytynyt, kaikkea ei olisi tarvinnut tehdä yksin – tieto-taitoa olisi varmasti ollut saatavilla. Mihin ovat jääneet entiset talkooleirit, jolloin paikkoja kunnostettiin talkoilla?

Puronimen pelastamiseen mukaan lähteneet uskovat, että on mahdollista nostaa paikan käyttöastetta huomattavasti ilman että se vaatisi satojentuhansien eurojen investointeja. Markkinointi sinänsä on monipuolista ja vaativaa työtä. Markkinointia on tehtävä hellittämättä koko ajan, se vaatii vaivannäköä - ei nettiaikana välttämättä suuria rahoja. On olemassa edullisiakin markkinointikanavia.

Jo vuonna 2008 Puroniemen toiminnasta kiinnostuneet halusivat perustaa tukiyhdistyksen. Silloin ajatus tyrmättiin sanomalla, että älkää tehkö nyt mitään ja niinpä sitten jäätiin odottelemaan. Odoteltiinko liian pitkään? Uskomme, toivomme ja vaadimme, että myyntipäätöstä ei tehdä. Tarvitaan ehdottomasti aikalisää, jotta löydetään järkevä tapa Puroniemen säilyttämiseksi kirkkokunnan yhteydessä. Sen jälkeen voimme perustaa Puroniemen tueksi Puroniemen ystävät ry:n. Yhdistykselle on jo tehty alustava toimintaluonnos ja säännöt. Yhdistyksen tarkoituksena on tukea leirikeskustoimintaa monipuolisesti ja olla avoimena kanavana toiminnan kehittämisestä kiinnostuneille. Jäseninä voivat olla niin yksityiset kuin yhteisöt ja seurakunnat.

Puroniemi on useiden sukupolvien tekemän työn pohjalta syntynyttä perintöä. Sen hävittäminen on nopeaa ja yksinkertaista, mutta haluaako ONL tosiaan ottaa vastuulleen useiden sukupolvien työn tuloksen mitätöintiä ja henkisen perinnön hävittämistä. Monet ovat käyneet Puroniemessä säännöllisesti vuosikymmenien ajan.

Hiekan tilan myyntiä on surtu ja kaduttu vuosikymmeniä. Sen menettäminen on koettu traumaattisena. Kuitenkin Hiekka oli ehtinyt toimia vain kymmenisen vuotta. Puroniemi on ollut leirikeskuksena vuodesta 1958 eli toimintaa on ollut 53 vuotta. Puroniemen myyminen koskettaa huomattavan laajaa joukkoa. Voiko hengellisiä arvoja ja kokemuksia mitata rahassa? Puroniemi - myös kauniina luontoympäristönä - voi edelleen tukea ihmisen ortodoksista identiteettiä ja hengellistä kasvua.

Edellä olevaan viitaten edellytämme, että myyntipäätöksestä luovutaan ja ryhdytään välittömästi etsimään ratkaisua Puroniemen leirikeskuksen säilyttämiseksi. Voimme välittömästi perustaa Puroniemen tukiyhdistyksen käytännön toiminnan tukemiseksi. Nyt tarvitaan myös kirkkokunnan sisäistä laaja-alaista keskustelua. Uskomme myös, että kirkkokunnan ylimpänä päättävänä elimenä marraskuussa kokoontuva kirkolliskokous voisi ottaa asiaan kantaa ja mahdollisesti tukea Puroniemen säilymistä kirkon omana leirikeskuksena ONL:n hallinnassa.

Puroniemen puolesta

Juhani Hänninen