Kaikkien Hitas-asuntojen hintasääntely määräaikaiseksi

/ #28 Hitas-esitys - ei vieläkään tasapuolinen kaikille

25.05.2009 18:56

Sirkka Marjakankaan kirjoitus julkaistu HS Mielipide-palstalla 23.5.2009

HS kirjoittaa 14.5. pääkirjoituksessaan ”Hitas-asuntojen uudet säännöt tasapuoliset joskin mutkikkaat”.

Uudistuksessa on koko ajan pelätty mahdollisuutta keinotella asunnoilla ja siksi haluttu joko ikuista sääntelyä tai mahdollisimman pitkää sääntelyaikaa. Tavalliselle ihmiselle omaan käyttöön asunnon osto on niin iso asia, että sillä on todella vaikea keinotella. Palkansaajan ja eläkeläisen asuminen on hyvin kaukana keinottelusta tai sijoitustoiminnasta. Asunnon oston yhteydessä ei kikkailla suhdanteilla, tarve määrittää ostohetken.

Tie velkaisesta asunnonostajasta velattomaksi vie useimmilta 25-30 -vuotta. Tänä aikana elämäntilanne on jo muuttunut aivan toiseksi kuin asuntoa ostaessa. 20-vuotta on sen sijaan aivan liian pitkä aikajänne sijoittajalle. Kuka hyötyy siitä, että hitasten omistajat eivät pääse vaihtamaan tarpeitaan vastaavaan asuntoon, eivät edes järjestelmän sisällä? 30-vuoden odottelu pitkittää ongelmaa ja saattaa myös siirtää tarvittavia korjauksia myöhemmäksi.

Markkinahintaindeksin käyttöönotto 1.3.2004 vapautti käytännössä 2/3 hitaksista sääntelyn piiristä, mutta pudotti korkeasuhdanteen aikana valmistuneet hintakuoppaan. Kahden vierekkäisen, saman rakennuttajan rakentamissa taloissa hitas-enimmäishinnat erosivat toisistaan olennaisesti, 200 euron lähtöhinnan ero neliöltä muuttui 1000-1200 euron hintaeroksi. Koko Helsingin hitasten keskihintaan perustuvan rajahinnan käyttöön otto vähentäisi ongelmaa, mutta 30-vuotiaiden talojen mahdollisuudet päästä sääntelystä kokonaan eroon eivät olisi samat. Se jonka hitas-hinta on alueen keskihintaa alempi, joutuisi lunastamaan vapautumisensa jopa 30%:n tonttivuokran korotuksella, kun taas toinen yhtiö vapautuisi ilman ehtoja. Sääntelyn ongelmista tehtäisiin vaikutukseltaan pysyviä sakkovuokran muodossa. Näin siitä huolimatta, että korkeasuhdanteen aikana rakennettujen talojen tonttivuokrat ovat jo valmiiksi korkeat.

Alueilla kuten Pikku Huopalahdessa ja Länsi Pasilassa, joiden omistusasunnot ovat lähes pelkästään hitaksia, alueen keskihinta on käytännössä hitasten keskihinta. Halvimmat asunnot eivät voisi koskaan vapautua ilman ehtoja ja sitä epätodennäköisempää se olisi mitä nuorempi yhtiö olisi kyseessä. Nuo vanhimmat asunnot kun olisivat ehtineet nostamaan alueen keskihintaa!

Sirkka Marjakangas
Pikku Huopalahti