Pakkoruotsi pois

Kruunupyy

/ #121

24.06.2009 17:51

"Niin ja mitä nyt olen lukenut näitä argumentteja tässä, vaikuttaa siltä että pakkoruotsin vastustajilla menee heikommin.

"...ruottalaisia homoja puhumala niille ruottia s*atana!!!"

Vähän yritystä hei."

Ja tuon tyylisiähän ne kaikki pakkoruotsia vastustavat viestit ovatkin olleet... yleistäminen ei ole hyvä asia.

Kopioin tähän Aapelin keskustelupalstalle lähettämäni viestin koskien pakkoruotsia, koska en jaksa sanoa samaa asiaa uudelleen ja uudelleen hieman sanoja muokaten ja koko höskän uudelleenkirjoittaen;

"Yleensä pakkoruotsia tukevat vain ne, jolla on hyvät taidot ruotsinkielessä itsellään. Tehdäänpäs siihen poikkeus; Pidän itse pakkoruotsia naurettavana. Tämä tulee henkilöltä, joka on asunut koko ikänsä ruotsinkielisellä paikkakunnalla, joten osaan ruotsia sulavasti.

Syitä tähän mielipiteeseen on se, että kaikki eivät tosiaan tarvitse ruotsinkielen taitoja. Kaikki eivät ole pyrkimässä virastoihin tai muihin palveluhommiin. Vaikka näin olisikin, on mielestäni idioottista vaatia, että työntekijät osaavat vähemmistökieltä. Miksei sitten samalla kaikkia kieliä? Suurinpiirtein yhtä realistista. Englanti on tähän looginen poikkeus, mitä nyt kyseinen kieli on yli miljardin ihmisen puhuma lingua franca.

Lisäksi ruotsia puhutaan vain kahdessa maassa, Suomessa ja Ruotsissa. Kyllä, ruotsi ehkä muistuttaa esim. tanskaa ja norjaa, ja täten muka "auttaa kyseisten kielten oppimisessa", mutta yhä, häviävän pienistä vähemmistökielistä on puhe.

Ruotsi ei pakota kansalaisiaan opiskelemaan suomea, miksi toisinpäin? Tässä ei ole minkäänlaista järkeä, ja tämä osoittaa, että olemme yhä naapurimaamme vallassa.

Sen sijaan, että pakotetaan kaikille kurkusta alas kieltä, joka ei joitakin ihan oikeasti voisi vähempää kiinnostaa, lienee parempi pistää ruotsinkieli valinnaiseksi. Täten saadaan luokista pois epämotivoituneet henkilöt ja toivon mukaan hieman parannettua mielipidettä ruotsia puhuvista (nykyään tupataan pistämään yhteen 1 + 1 tyyliin 'ruotsia puhuva henkilö = syy pakkoruotsiin')."

Elikkä, ruotsinkieltä ei oltaisi poistamassa, pelkästään sen pakkotuputtaminen niille, joita ei kiinnosta.