Älä tue Autismi- ja Aspergerliittoa!

As-lapsen as-äiti

/ #18 Re: Re: Re: Re: Palveluita niitä tarvitseville

29.07.2015 09:18

#16: Tarja Lundin - Re: Re: Re: Palveluita niitä tarvitseville

"Vammaispalvelutarve määritellään katsomalla henkilön kykyä selviytyä ikätasoisesti arkielämästään ja siksi on aivan luonnollista, että AS-diagnoosi ei oikeuta vammaispalveluihin."

Voisitko sitten määritellä, missä vaiheessa lapsen pitäisi selviytyä yksin kotona tai kodin ulkopuolella esim. pystyä leikkimään yksin kotinsa pihassa? Vammaispalveluiden mielestä tämä ikä aspergerien kohdalla on ilmeisesti 18 vuotta. Meinaan kouluikäisen lapsen kohdalla "terveetkin lapset tarvitsevat runsaasti aikuisen ohjausta ja valvontaa". Tämä on nyt johtanut vanhemman pois jäämiseen työstään. Lasta kun ei voi jättää lainkaan yksin.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kouluikäinen lapsi pystyy normaalisti esim. ulkoilemaan yksin kodin lähiympäristössä. Tämän vuoksi katson, että asperger-lapsella tulisi olla oikeus vammaispalveluihin. Iltapäivähoitoa myönnetään 1-2-luokkalaisille, mutta lapsi on jo isompi. En pidä reiluna ratkaisua, että vanhemman on luovuttava työpaikastaan, koska asperger-lapsi ei ole oikeutettu vammaispalveluihin.