Merimetsot riistalinnuiksi

Saaristossa keväästä syksyyn

/ #307 Palataanpas takaisin asian ytimeen

04.08.2015 08:52

Eihän pointti tässä ole merimetsojen ruokavalio tai historiallinen alkuperä vaan tilanne nyt eli merimetsojen vapaasti kasvavan populaation aikaansaama tuho Suomen rannikkoalueilla.

Mikäli merimetsokantaa vaan hellitään ja suojellaan niin ensi keväänä ja kesänä yhä suuremmat merimetsoparvet valtaavat uusia alueita muilta saariston linnuilta sekä saariston asukkailta ja virkityskäyttäjiltä, eikä kukaan saa tehdä mitään mikä tuota kasvavaa kantaa häiritsisi.

Suomen rannikkoalueiden luonto on ainutlaatuisen hienoa ja sen balanssia pitää suojella, ei yksittäisiä tasapainoa horjuttavia lajeja. Kuka on noita valkoisia tuhottuja saaria täynnä merimetsoja omin silmin nähnyt ymmärtää välittömästi etteivät merikotkat pysty noin paljon omaksi ravinnnokseen saalistamaan.

Merimetsojen aiheuttama paikallinen tuho on huolestuttavan suurta. Näitä paikkoja on Suomen rannikolla yhä enemmän. Tämä  asia on yhteinen yli maakunta-, ELY-, kieli- tai kotipaikkarajojen, kuten allekirjoitustilasto osoittaa.