Pelastetaan Puroniemen leirikeskus

Vieras

/ #36

23.09.2011 10:03

Puroniemen leirikeskus on toki helppo myydä, mutta vaikeampi olisi hankkia vastaava tilalle (kun tarvetta kuitenkin Puroniemen kaltaiselle paikalle on). Kirkon ei missään tapauksessa pitäisi hävittää omaisuuttaan tässä taloudellisessa tilanteessa, jossa kaikki pitävät kiinni kiinteästä omaisuudesta rahan arvon epävakaisuuden ja laskusuunnan vuoksi. Kirkon omaisuus on tärkeää, koska se on olemassa seurakuntaa varten ja me seurakuntalaiset pidämme Puroniemeä meille tärkeänä omaisuutena.

Kirkon tehtävä on osaltaan huolehtia vähäosaisemmista ja mahdollisuus osallistua leireille ja muuhun virkistystoimintaan ei ole kaikille mahdollista ilman tällaista paikkaa kuin Puroniemi. Ihmisten eriarvoisuus on vain kasvamaan päin ja tarve tällaiselle ainutlaatuiselle paikalle ja sen suomalle virkistys-, kokoontumis-, hiljentymisarvoille tulee todennäköisesti lisääntymään entisestään. Meille kaikille Puroniemen puolustajille paikka on antanut jotain merkittävää, tilaisuuden olla yhdessä, kiittää ja hiljentyä luonnon äärellä, jossa Jumala tuntuu olevan kuin helpommin tavoitettavissa. Itse olen kokenut kirkon tukevan perhettäni Puroniemen perheleirien kautta. Nuorempia ikäpolvia voi totuttaa seurakuntaelämään leirien kautta ja tutustuttaa hajallaan asuviin muihin seurakuntalaisiin ja ikätovereihinsa, moni oppii jumalanpalveluselämäänkin kuin huomaamatta tätä kautta.
Valamo on merkittävä paikka, mutta palvelee osittain hieman eri tehtävää. Puroniemeen tulemisen kynnys on matalampi epämuodollisena seurakunnan kohtaamispaikkana ja se "kestää" leikit, metelit, taitamattomuudet ja vaikkapa nuorisoa luostaria soveltuvammin.

Jos Puroniemen toiminta ei ole ollut aktiivista, vika ei ole ainutlaatuisessa paikassa vaan sen hyödyntämisessä, johon huomio tulisi mielestäni kohdistaa. Puroniemen sijainti "keskellä" Suomea on erinomainen - verrattuna vaikkapa Enon Siikrenvaaraan. Samoin luonnonpaikkana Puroniemi on ehdottomasti vaikuttavampi. Puroniemi on lahjoitettu seurakunnan toimintaa varten ja senkin vuoksi on moraalisesti arveluttavaa muuttaa leirikeskustoiminta rahaksi - varsinkaan kun sen kaltainen toiminta ei ole rahallisesti mitattavissa olevaa suuren arvonsa vuoksi. Tapahtumien arvoa ei myöskään voi mitata niiden määrässä vaan laadussa. Kirkon jäsenenä koen että Puroniemen leirikeskuksen lopettaminen vähentäisi merkittävästi kirkon tarjoamia palveluja. Oletan, että kirkkomme ottaa seurakuntalaisten selkeän toiveen Puroniemen säilyttämisestä vakavasti ja saamme kokea kuulluksi tulemista ja välittämistä kirkon päättäjien taholta.