Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Isomummo

/ #20 Onko ihan oikein?

08.08.2015 13:05

Minun on ihan pakko kirjoittaa tähän esimerkkinä vähän itsestäni. Olen suurperheen äiti ja 90-luvun lamassa menivät kaksi omakotitaloa ja elanto. Kahden asunnon loukku ja 18%:n korot edesauttoivat. Väsyneenä en tajunnut myöskään pankin vitkuttelua konkurssin hakemisessa. Nyt vihdoin pääsin ulosottomiehistä eroon 20-vuoden jälkeen. Allekirjoitin markkaikaisen velkakirjan minkä piti olla vain väliaikainen ja lopulta velan poistuttua olinkin velkaa 500.000 euroa pari omakotitaloa ja firma. Kaikki meni siinä rytäkässä.

Nyt olen vapautunut velasta ja elämä näytti alkavan olla siedettävää. Koska en ole ollut työelämässä, vaan synnyttänyt, imettänyt ja hoitanut lapseni itse niin eläke ( 8000 euroa/ v.) ei todellakaan ole päätä huimaava. Olin työelämässä ennen lapsia oikeestaan kolmannen lapsen syntymään asti. Lopussa myös jonkin aikaa. Tosin siitä ajasta ei paljon eläkettä herunut. Eläkekertymä alkoi vasta 25-vuotiaana ja loppuajasta taas alkoivat sairaudet ja pääsin sairaseläkkeelle. Ei ollut mitään, että olen synnyttänyt 8 lasta ja heidän jäkeensä on tullut lastenlapsia nyt 17 ja ensivuonna syntyy 18:sta. Onneksi on asumistuki.

Sairaudet myös tulevat näin vanhempana viimeistään. Syön lääkkeitä enemmän, kuin laki sallii. On ollut syöpää, sydänvikaa ja keuhkoahtaumaa. Kaikki varmaan johtunee tuosta viimeksi todetusta Kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Minulla on todellakin kaikki 23 oiretta ihan lääkärin toteamina. Tosin (Kilpirauhassairaudesta) ei minulla ollut kerrottu mitään. Nyt sainkin lukea iltalehden sivuilta ko. sairaudesta ja ynnäämällä oireet otin yhteyttä lääkäriin. Nyt olen syönyt tähän lääkettä ja paleleminen on onneksi loppunut. Osaan lääkkeitä (15 kpl pv.) saan Kela-korvausta, mutta toi kallein lääke ei kuulu siihen. Lääkärin mielestä ei kuulu ennen, kuin vähintään pitää raahata happipulloja mukana. Tosin jaksan kävellä 150 metriä muutaman kerran pysähtymisen avulla, mutta ahdistus on uskomattoman rankkaa. Kela korvaus on suunniteltu siten, että lääkkeet, sairaala- ja tk-maksut, ja ambulanssi- ja muut kyyditykset kuuluvat eri maksukattoihin. Ne yleensä jäävät hiukan alle. Viime vuonnakin lääkekatto oli 600 euroa ja mun ostokset olivat 595 euroa.

Nyt olen kehäraakki ja lasten avulla selviän tässä elämässä ja mietinkin miten lapsettomat ihmiset tulevat toimeen vanhana. On paljon asioita mitä pitäs hoitaa, mutta muistin heikennyttyä ei vaan osaa. Minulla lapset hoitaa laskujenmaksut, koska minulta meni luottotiedot. 20-vuotta on pitkä aika siis ihan sama aika meni lasten kasvattamiseen. Mitään en enää osta jos ei ole rahaa ensin. Pärjään jotenkin nykyään rahallisesti, kun en käy missään ja ostan alennuksella ruokaa pakkaseen. Asun 65 m2 asunnossa, koska saan eläkeläisten asumistukea. Jos tämä tuki loppuu ja joudun muuttamaan yksiöön niin enhän voi viettää enää synttäreitä, kun minun perhe ei mahtuisi edes kääntymään silloin luonani ja minulla ei todellakaan ole varaa mihinkään vuokrattuun tilaan.

Lopuksi ihmettelen vielä näitä päättäjiä. Molemmat pääjehut ovat uskovaisia ainakin omasta mielestään. Nyt ollaankin ajamassa lapsiperheet ja vanhukset, joille perheen perustaminen sodanjälkeen oli kunniakysymys jopa huutolaisajan tasolle. Miten pystyy elämään tälläisten päätösten jälkeen? Aika monen lapsiperheen varpaille tulee astuttua ja lapsissahan piti olla tämän maan tulevaisuus. Minusta ainakin ihanaa omistaa näin suuremmoinen katras.

Ps. Vielä tuosta Yle-verosta. Sitähän ei pitänyt ottaa vähävaraisilta. Minulla otettiin kuitenkin 80 euroa ja loput palautettiin. No ne vei ulosottomies. Näitä tälläisia vedätyksiä sinne varmaan suunnitellaan lisääkin. Mielestäni ruoan Alvia alentamalla autettaisiin ainakin isoja perheitä. Isoja perheitä syntyy nykyään myös perheiden yhdistämisillä. No tässä tuli vähän asian vierestäkin asiaa.