Pelastetaan Puroniemen leirikeskus

iT

/ #39 Re: Puroniemen pelastmainen

23.09.2011 15:33

#38: - Puroniemen pelastmainen 

 Niin, kyllähän minäkin siellä jonkin verran talkoissa olin pienellä porukalla muutaman päivän. Näistä reissuista en ylityötunteja laskuttanut. Ja joskus taisin olla siellä omalla ajallakin. Mutta ei kukaan voi edellyttää työsopimuksessa työntekijältä ilmaista työtä. Sen on oltava vapaaehtoista. ONL aikana olin itse keskimäärin 60-70 vuorokautta työmatkoilla, siinä perhe kyselee välillä isää myös kotiin.

Kun nyt päästiin takaisin talkoohenkeen, niin yksi tärkeä asia on jäänyt mainitsematta. Paljon on kysytty juuri tuota miksi talkoita ei ole ollut ja jotkut nimimerkin takaa ilmoittavat olevansa valmiita korjaamaan huopakattoa jne... Toivottavasti tämä henkilö ilmoittautuu sen tekemään myös omalla nimellään :), että tietävät toimistolla keneen olla tarpeen tullen yhteydessä. Ja tämä ei ole nyt tarkoitettu kenenkään mieltä pahoittamaan, vaan olen ihan tosissani. Jokainen työ sisältää tavattoman määrän ns. hiljaista tietoa. Usein tämä hiljainen tieto liittyy yhteyshenkilöihin, niihin jotka antavat vapaaehtoisesti aikaansa kirkon hyväksi. Hiljainen tieto on myös sellaista, jota harvoin muistetaan siirtää eteenpäin tuleville työntekijöille.

Kun itse olin järjestön leivissä, emme me tienneet oikein ketään, jolle soittaa, jos emme ehtineet itse huoltohommia tehdä. Yksi johtokunnan jäsen asui Rautalammilla muutaman vuoden ajan. Tämän kirjoitan siksi, että vältettäisiin syyttely puolin ja toisin. Asiat etenevät menneisyydessä niinkuin se ovat edenneet ja kaikkea ei ole kyetty ennalta arvioimaan. Ehkä silloin kun toimisto siirtyi Joensuuhun se ei ollut riski, koska oli yhteys tahoihin, jotka leirikeskusta mielellään huoltavat. Siinä vaiheessa kun henkilökunta on muuttunut, mutta hiljainen tieto ei ole siirtynyt eteenpäin Joensuusta henkilökunnan sijoituspaikkana on tullut ongelma.

Tätä rakentavuutta toivon keskusteluun. Lisäksi toivon ettei Puroniemestä ONL.n tekemiä selvityksiä kustannuksineen jätetä huomiotta. Siellä on usean sivun ammattilaisten tekemät listat vaadittavista välttämättömistä kunnostustöistä kustannusarvioineen. Itse en niitä täysin ilmaiseksi satsaukseksi kutsuisi. Mutta tutustukaa kaikkeen ja tehkää rakentava päätös hyvässä hengessä. Tärkeintä on että päätös, olipa se mikä tahansa, tapahtuu yhteisymmärryksessä ja ketään loukkaamatta. Lisäksi on huomiotava kommentoinnin vastuu. Huoli kirkosta eroamisista voidaan myös ymmärtää kehotukseksi erota kirkosta.

Lisäksi en ymmärrä mistä ONL.n henkilökunnalla olisi omatunto puhdistettava. He tekevät parhaansa monien suuntien ristiaallokossa. Vieläkin korostan sitä, että he ovat tehneet ja me teimme selvityksiä Puroniemen suhteen eikä sen säilyttäminen ole saanut tukea. Samalla tunnustan se, että itse toppuuttelimme tukiyhdistys-ajatuksen kanssa ja siihenkin olen tietyn henkisen perustelun antanut. Selvityksille ja tulevaisuuden suunnittelulle tarvittiin työrauha. Samaan aikaan kuitenkin kysyttiin neuvoa Puroniemen suhteen ja myös tutkittiin kirkon mahdollisuutta ottaa se haltuunsa ja se selvitystyö on jatkunut ymmärtääkseni tähän vuoteen saakka.

ONL.n vuosikokoukset ovat olleet avoimia tilaisuuksia. Ainakin minun aikanani oli myös sähköpostilista, johon moni allekirjoittanut on kuulunut. Tunnistan sieltä monia nimiä. Muistan myös, että vuosikokouksissa on puhuttu Puroniemen tilanteesta, onhan tähän ollut kokoajan mahdollisuus tarttua. Miksi syyttää ketään? Ei tässä sellaisesta ole kysymys.

Kaikkea hyvää ja viisautta teille päätöksen tekoon. Tuntuu, että olen viimein sanonut kaiken sanottavani.

Jos olen avoimuudellani ketään loukannut, antakaa se minulle syntiselle anteeksi.

isä Tuomas J.