Säästötalkoot eduskuntaan

Vieras

/ #95

09.09.2015 12:15

Sunnuntailisien leikkaukset ja ylityökorvausten pienentäminen osuvat vain tiettyihin kansanryhmiin. Ei ole oikein ottaa vain vuorotyötä tekevien pienipalkaisten ja keikkatyössä olevien pussista. Keikkatyöt perustuvat pitkiin päiviin poissa kotoa. Tämä käy kannarromattomaksi ja työntekijä valitsee 1/3 pudottua palkasta mielummin vapaa ajan ja kotielämän kuin viikot yksinäisyydessä. Sunnuntailisät pienentävät taas muutenkin pienipalkaisten kaupanalan, terveydenhuollon ja mm. poliisin toimeentuloa.
Leikata täytyy, mutta otetaan kaikilta. Järkevin ratkaisu olisi prosentuaalimennyt palkanalennus kaikilta.

Sairaspoissaoloissa tulisi lisäksi huomioida alakohtaisuudet. Hoitoalalla työskentely altistaa infektiotaudeille ja poissaoloja kertyy kun henkilökunta kaatuu mm. noroepidemian aikana työperäisesti. Tällöin on kohtuutonta vaatia henkilöstöä hoitamaan sairaita oman sairastumisen uhalla. Täytyisi olla mahdollisuus kieltäytyä selvästä sairastumisriskistä tai saada tapauskohtaisesti näissä tilanteissa karenssipäivä ja palkanalennus pois.