Työttömälle oikeusturvaa ja parempaa toimeentuloa

Päivikki

/ #202 Epätasa arvoa

09.09.2015 14:08

Epätasa arvoa. Ansiosidonnaista aiotaan leikata. Ei työtön ole syyllinen, vaan työnantaja valtio, kunnat. Sanktioita sinne!Oikeasti työnantajat pitäisi laittaa vastuuseen. Itse katkeamattomissa määräaikaisissa työsuhteissa "löysässä hirressä "8 vuotta ja virkaan valittiin epäpätevämpi. Valtion viroista ei voi valittaa. Työtilanne Jyväskylässä erittäin huono. Mieluiten sitä töitä tekisi. Mutta, kun tarpeeksi kauan olet työttömänä sitten kunnat ja valtio voivat taas työllistää työmarkkinatuella. Tätä käytetään härskisti hyväksi. Ja sama työ näin saadaan halvemmalla,  vaikka työntekijä on usein täysin pätevä.  Lisäksi mielestäni työnantajille sanktioita siitä, etteivät palkkaa työttömyysuhan alaista tai työtöntä, vaan usein palkkaavat nuoren, jolla on jo ennestään toimi tai virka. Sama pitäisi olla, kuin opiskelussa, ettei voi pitää montaa paikkaa, vaan jakaa tätä kehnoa kakkua tasapuolisesti. Puhutaan ikäsyrjinnästä ja se on totisinta totta terveydenhuollon alalla. Itse olen 57 ja mitä se merkitsee työtön ja eläkkeellä olet sitten leipäjonossa.