Lapsille korkeatasoisemmat kouluruoat

Intenet g0d
Tampere

/ #75 Samoilla linjoilla

20.08.2009 18:37

Olen itsekin jo ruokaillut melko pitkään kouluruokaloissa, opiskelija olen kumminkin olen ollut jo monia vuosia. Vuosien aikana olen huomannut kyllä suuret askelmat huonompaan suuntaan. Ennen ruoka oli huomattavasti enemmän oikean kotiruoan makuista kuin nykyään. Tampereella varmaan tilanne Suomen pahimpia, sillä olen ottanut selvää että Tampereen koulu/työpaikka ruoka on halvimmalla budjetilla tehtyä(peräti alle 20 senttiä /annos). Ruokaloihin on myös ilmaantunut erilaisia kylttejä kuten ''2 pihviä /oppilas''.

Tämämpä takia ei kovinkaan moni ei enään edes käy ruokalassa. Omassa koulussani on käytäntö jonka alaisena ei saa edes enään poistua koulun alueelta työpäivän alueelle. Joten ei voi mennä kotiin syömään tai kaupasta ostamaan pikku purtavaa.

Tampereella ei edes opettajat enään käy ruokailussa, sillä heidän pitäisi maksaa siitä moskasta 4,13e päivässä(uudistuksen johdosta).

Vanhemman sukupolven on täällä turhaa avautua kuinka kouluruoka oli omina aikoinaan hyvää ja nykyajan lapset vain nirsoja. 80 ja 90-luvulla oli itse tehtyä ruokaa, parempi laatuisilla raaka-aineilla ym. Nykyään ruoka tulee valmiina tehtailta ja heitetään massa tuotanto uuniin. Perunoitakaan ei keitetä vedessä, vaan konstilla joka tekee niille oudon maun, kovan ja kuivan kuoren.

Onneksi sentään ei mennyt läpi tämä uudistus joilla leikattaisiin budjettia puolella miljoonalla. Kyseisellä uudistuksella olisi ollut 3 päivää viikossa puuroa/keittoa eikä ikinä oikeaa lihaa tai tuoretta leipää.

100% Allekirjoitan - Määrätietoinen opiskelija Tampereelta