Vaaditaan uusi eduskunta

Adressin tekijä

/ #24 Huomaavaisuuden osoituksella on aina keinot ja päämäärät

06.10.2009 10:31

[ ... saavuttaakseen päämääränsä ihminen ja yritys haluaa vaikuttaa päätösprosesseihin. Myötämielisyys ja huomaavaisuuden osoitus on ystävällistä toimintaa tavoiteltaessa suotuisia olosuhteita omille pyrkimyksille. Olemme rapsuttaneet toistemme selkää vuosisadat, odottaen vastavuoroisuutta ... ]

Kokoomus 1/ joutuu median pihteihin vaalirahayhtiönsä tilejä tutkittaessa. Keskusta 2/ vaikuttaa pienillä paikkakunnilla, jossa heillä on suurin edustajuus valtuustoissa. Demarit voivat saada huomaavaisuutta ja myötämielisyyttä erityisesti omiltaan eli työtätekevien joukoista - SAK lienee tehnyt kaikki päätöksensä sääntöjensä mukaan.

Ongelma ei ole itse vaalirahoitus, vaan tapa jolla näitä asioita pimitetään. Kansalaisten ei haluta saada tietoa siitä, että Kokoomus saa avustuksia yrityksiltä. Yritykset taas varovat leimautumista - siis pidetäämpä asiat salassa. Kansa tietää, että yrityksethän sitä rahaa kokoomuslaisille antavat. Yritykset pelkäävät, että kuluttajat panevat heidät boikottiin rahoituksen paljastuessa. Politiikkaa pidettänee niin "likaisena", että sen rahoitusta ei uskalleta avoimesti tunnustaa!

Boikottia pahampi vaihtoehto on jo toteutunut. Puoluepolitiikka on menettänyt luottamuksen suuren kansan keskuudessa 3/. Perussuomalaiset ja vihreät voivat paistatella parrasvaloissa "putipuhtoisina" - kukaan ei ole heitä juuri halunnut tukea, koska heidän kauttaan ei ole suosituimmuutta ja huomaavaisuutta saatavilla, pienen vaikutusvallan vuoksi. Timo Soinin kannattaakin nyt suosion noustessa arvioida 4/ huolellisesti miten rahoitusta haetaan ja kerätään.

Suurimman virheen tekevät ne poliitikot, jotka toteavat - sinänsä laillisuuden olevan salatun keräilyjärjestelmän takana, että emmehän me mitään laitonta ole tehneet. Näin varmaan onkin, mutta miksi se pitää salata - onko se jäänne politiikan kuppikuntaisuudesta, iltalypsyistä ja saunaseura-ajoilta, jolloin pojat päättivät asioita pienissä piireissä? Internetin aikakaudella kansa ottaa tiedonkulkua yhä enemmän itselleen ja keskustelevat suoraan keskenään asioista.

Koko ihmiskunnan historian ajan olemme lahjoneet, voidelleet ja vaikuttaneet asioihin kaikin mahdollisin keinoin - äärimmäisenä suoravaikutekeinona täysi sotatila. Kilpailu ajaa tekemään temppuja, jotka eivät sinänsä laillisinakaan kestä moraalin valvovaa silmää. Nyt kansalaiset kysyvät politiikan hoidon moraalin perään. Kuinka moraalisia sitten itse edustajansa valitsevat kansalaiset ovat, jää meidän itsemme arvioitavaksi - millä tavoin me koetamme saada huomiota ja vaikutetta?

Helsingin metroa rakennettaessa saksalainen Siemens kunnostautui lahjonnassa oikeussaleihin saakka. Metrotunneleissa sanottiin, että se lahjoo, joka pystyy - syntyi käsite: "money talks". Rahan valta on itsestään selvä joka maassa. Rahalla koetetaan vaikuttaa eri muodoin - jotkut edustajamme ovat persoja osoitetulle huomaavaisuudelle, se on niin inhimillistä, meillähän on heikkoutemme.

Edustajamme eivät tarvitse lisää palkkaa selityksellä, että olisivat lahjonnan ulottumattomissa. Päinvastoin palkanalennus 5/ tuo ehdokkaiksi sellaisia ihmisiä, jotka oikesti haluavat ajaa yhteisiä asioita - kaikilta ei moraali ole kuollut. On edustajia, joita kiinnostaa vilpittömästi yhteisten asioiden ajaminen ja hoito. Suurin palkkio on vaikutusmahdollisuus ja tuloksien saavuttaminen. Joillekkin riittää maine, eikä niinkään ostovoima. Tulemme vähemmälläkin toimeen.

Onkin ennustettavissa, että seuraava eduskunta saa aivan uusia vaikuttajia riveihinsä. Raha ei merkitse kaikkea. Markkinatalous ei ole ryvettänyt jokaista. Ahneus on hallittavissa esimerkillä. Kun ahneutta joka tapauksessa ruokitaan, niin tapahtukoot se sellaisilla seikoilla, joilla on merkittävää yhteiskunnallista saavutetta yhteenkuuluvuuden ja yhdessätekemisen saralle, sillä työ, joka nyt alkaa, on merkityksellistä ympäristömme hyvinvoinnille, josta ainoastaan elämämme ammennamme.

Kirjoituksen alaviitteet:

1/ http://ilkkaluoma.vuodatus.net/blog/1320753/vastine-kansanedustajat-salaavat-lahjoittajiaan-rakel-liekki-ei-kelpaisi-lahjoineen-kokoomukselle-/

2/ http://ilkkaluoma.vuodatus.net/blog/1351670/paaministeri-matti-vanhanen-nykypoliittinen-jarjestelma-kohtaamassa-kriisinsa/

3/ http://ilkkaluoma.blogspot.com/search?q=keinotekoisiin+blokkeihin

4/ http://ilkkaluoma.blogspot.com/search?q=maassa+kaikki+hyvin

4/ http://ilkkaluoma.vuodatus.net/blog/1860174/peruskansalaiset-kaantavat-poliittisen-kellonsa-viisareita-lahemmaksi-ihmista/

5/ http://ilkkaluoma.blogspot.com/search?q=alennamme+palkkoja

Ilkka Luoma

...

Artikkeliin läheisesti liittyvät kuvakertomukset tavallisen kansalaisen näkökulmasta

[pihakirppistä ja kesäteatteria ~ kuvia kansioiden alta saa käyttää vapaasti ylläolevan kirjoituksen yhteydessä. Copyright by Ilkka Luoma 2008 ja 2009]

Kuvakansio 1

Pihakirppis - aitoa vaikutusta, seurallisuuden hakua ja päämäärätietoisuutta ilman sallittua suurempaa ahneutta, korruptiota kuin lahjontaakaan - silti vaikutehaenta on ilmiselvä!

--- http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2986a+ilkka-luoma-aito-pihakirppis.html ---

Kuvakansio 2

Kesäteatterissa - tavalliset ihmiset siviilinäyttelijöinä tölvivät edustajiaan ja johtajiaan ikiaikaisella heristelyllä, jossa kansa "tietää ja osaa" - huomionantamisen ja -ottamisen inhimillisyys ajavat koko ihmiskunnan läpi mittakaavassa, jossa keinojen asteikko on yhtä laaja kuin palkka- ja ostovoimaeroissa.

--- http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2cvan+ilkka-luoma-kesateatteri.html ---

Sent:
Cc: anni.sinnemaki@ymparisto.fi ; paavo.arhinmaki@eduskunta.fi ; jarmo.korhonen@keskusta.fi ; timo.kalli@eduskunta.fi ; jutta.urpilainen@eduskunta.fi ; timo.soini@eduskunta.fi ; jyrki.katainen@vm.fi ; matti.vanhanen@vnk.fi
Sent: Monday, July 20, 2009 1:03 PM

Subject: KANSALAISARTIKKELI - Lahjonta, korruptio ja vaikuttaminen - ihmisen arvostelua herättävää inhimillisyyttä