Uudenkaupungin musiikkiluokkatoiminta on säilytettävä!

Esa Kerkola
Adressin tekijä

/ #2 Kommentti H-P:lle

03.12.2009 12:34

On kohtuutonta että toimivia yksiköitä ollaan lopettamassa. Eri koulut ja musiikkiluokat on laitettu kaikki toisiaan vastaan eli "joko-tai" eikä "sekä-että"-tilanne on päällä.

Tässä hommassa kuvitellaan että säästötavoite tulee sillä kuitattua että laitetaan musaluokat lihoiksi ja muu kouluverkko jatkaa kuin ennen.

Laadullisesti parasta ei omasta mielestäni tule jos lopetetaan 5 kyläkoulua ja samaan pakettiin vaikka sitten musiikkiluokat. Vastakkainasettelu koulujen välillä tai ajatus siitä että "jos meidän koulu loppuu, niin musaluokkakin saa mennä" ei vaan toimi.

Kaupungin rahoja täytyisi katsoa kokonaisuutena. Sivistystoimi karsii aina vaan ja eräät hallintokunnat ovat hissunkissun omista satojen tuhansien tai miljoonienkin ylityksistä. Ilmankos ovatkin olleet hiljaa. Noilla ylityksillä pyöritettäsiin vaikka mitä!

Toisaalta taas oppilasmäärien väheneminen koskee ihan kaikkia kaupungin alueita. Pelkkä seinien ylläpito tai seinien korjaus/uuden rakentaminen pitäisi myös funtsia tarkasti.

Tähän liittyen: Eilen tuli FST:ltä ansiokas dokumentti syrjäytyneen nuoren ihmisen kohtalosta. Paha sitä on rahaksi pukea mutta näin toimittaja teki. Huonosti huomioonotettu ja masentunut hoitamaton nuori tuli toimittajan mukaan maksamaan n. miljoona euroa meille kaikille eläke- ja lääkekuluina, asumistukina ja saamattomina veroina.

Näitä täytyisi pohtia myös kun mietitään tulevia ratkaisuja.

Yksikään kyläkoulu ei ole lopettamisen jälkeen palannut henkiin. Sama kohtalo olisi myös musiikkiluokkatoiminnalla.

Joka tapauksessa: tervetuloia uuteen kirkkoon tiistaina 8.12. kello 18.00 alkaen kuulemaan uutta ja vanhaa joulumusiikkia. Esittäjinä ne, joista pitäisi olla ylpeä eli kaupungin musiikkiluokkalaiset.

T: Esa