Uudenkaupungin musiikkiluokkatoiminta on säilytettävä!

Rainer Tähtinen
Uusikaupunki

/ #4 Esalle ja H-P:lle

03.12.2009 22:55

"On kohtuutonta että toimivia yksiköitä ollaan lopettamassa. Eri koulut ja musiikkiluokat on laitettu kaikki toisiaan vastaan eli "joko-tai" eikä "sekä-että"-tilanne on päällä.
Tässä hommassa kuvitellaan että säästötavoite tulee sillä kuitattua että laitetaan musaluokat lihoiksi ja muu kouluverkko jatkaa kuin ennen."

Tuo äskeinen on lainaus Esan kommentista. Ja kun jostain kumman syystä olen viimeiset viikot ollut aika paljon tekemisissä kouluverkkoasian kanssa, en voi kuin todeta, että tuo kaikkien koulujen vastakkainasettelu on tullut jostain muualta kuin esimerkiksi siirtoesityksen tehneiden poliitikkojen suusta. Pari tarkoitushakuista virkamiestä ja johtavaa koulujensulkijapoliitikkoa ovat sitä kyllä viljelleet.

Viimeisten viikkojen aikana ilmeisesti adressinkin allekirjoittanut rehtori on istunut työryhmässä, joka on sivistyspalvelukeskuksen johtajattaren toimesta laitettu pystyyn tekemään "mahdollisimman karmaiseva" säästöesitys, mikäli "päätöksentekoa pelkäävä" kaupunginvaltuusto "ei uskalla" olla kouluverkkotyöryhmän ja hallituksen siunaaman esityksen takana.

Aika hauska psykologinen kikkka, tosin joskus jopa toimii.

Tuntuu iljettävältä sanoa, mutta nuo puheet ovat tarkoituksellista kusettamista, sillä "viisaiden" työryhmän tarkoitus ei alun alkaenkaan ole ollut tehdä ns. vähiten kivuliasta esitystä. Valitettavasti tarkoitus alkaa näemmä jo pyhittää keinoja virkansakin puolesta toimivilla.

Tuo tapa ei mielestäni ole oikea. Varsinkin kun olemme istuneet epävirallisena työryhmänä tunteja ja taas tunteja hakien näitä kuuluisia säästöjä. Ei vain yhden vuoden osalta vaan vuosiksi eteenpäin huomioiden perusopetuksen osana kaupunkimme kokonaisuutta, eikä pelkästään kapea-alaisesti yhtenä hallintokuntana.

Tiedän. Olemme olleet hiljaisia nämä viikot julkisuuden osalta, mutta emme toimettomia. Ja tämän hiljaisuuden jälkeen yhtenä epävirallisen työryhmän jäsenenä olen myös toiveikas, sillä kyse ei koko aikana ole ollut viivytystaistelu koulujen säilymisen puolesta, vaan kallisarvoisen ajan saamiseksi siihen, että myös me maallikot olemme saaneet oikeasti perehtyä Uudenkaupungin tämänhetkiseen kouluverkkoon.

Erikoista tämän adressin alkuunpanonimissä on se, että juuri allekirjoittaja on työryhmässä joka tällaisen vaihtoehtoesityksen laatii, missä musiikkiluokkia ei ole... :)

On tämä joskus hymyn arvoista.