Uudenkaupungin musiikkiluokkatoiminta on säilytettävä!

Katariina Vuorela
Uusikaupunki

/ #7 Säästöä laulamalla!

05.12.2009 13:50

Lapsemme kärsi kolme ensimmäistä kouluvuottaan oppimisvaikeuksista.
Koulunkäynti oli yhtä tuskaa, itkua ja vastenmielistä. Koulusta tultuaan hän alkoi jo suremaan seuraavaa koulupäivää. Huono koulumenestys matematiikassa ja lukemaan oppimisessa mursi itsetuntoa, eikä 2. luokan kertaaminen sitä itsetuntoa ainakaan nostanut. Masennuksen merkit olivat nähtävissä.Minä en ole hyvä missään! Erityisopettajan, koulupsykologin ja jopa TYKS:n neurologisen poliklinikan apua tarvittiin. Diagnoosina monimuotoinen oppimishäiriö ja erityisoppilas status.
Käytiin palavereja, missä mietittiin miten jatketaan?Yhtenä vaihtoehtona oli jopa dysfasialuokka Laitilassa.
Asiantuntijoilta saamien neuvojen pohjalta kuitenkin aloimme tukemaan tyttäremme vahvuuksia (koulun hienolla tuella!) ja tätä kautta saamaan hänelle onnistumisen kokemuksia kouluelämässä.Näitä vahvuuksia ovat kuvataide ja musiikki.
Koska Uudessakaupungissa ei ole muuta kuin musiikkiin painottunut perusopetuksen ryhmä, päätimme hakea sinne. Hän läpäisi testit ja aloitti viime syksynä musiikkiluokan.
Jännitys ja pelko oli suuri sekä lapsella että vanhemmilla. Miten siirto pienestä kyläkoulusta suureen kouluun onnistuu ja miten koulunkäynti sekä koulumatkat alkavat sujumaan?
Jo kahden viikon kuluttua koulun alkamisesta alkoi näkymään täysin uusia piirteitä. Äiti laulaminen on kivaa, koulu on kivaa!
Itsetunnon kohentuminen on näkynyt kaikilla elämän osa-alueilla. Koulumatkat sujuu itsenäisesti linja-autolla, aikaisemman taksikyydityksen sijaan.
Omatoimisuus on moninkertaistunut ja elämä helpottunut.Lukeminen on edelleen hidasta, mutta matematiikka sujuu hienosti ja jopa uuden kielen opettelu on lähtenyt hienosti käyntiin, vaikka aikaisemmin ennustettiin ettei se välttämättä tule onnistumaan ollenkaan!
Tytär kulkee hymyssä suin ja laulaa ääneen päivittäin ja kertoo onnellisena uusista lauluista mitä on oppinut.Minä osaan ja olen hyvä jossain!
Tämä takuulla on vaikuttanut positiivisesti oppimisen vaikeuksiin, koska mitään muuta selitystä asialle ei ole löytynyt.Uusien asioiden oppiminen sujuu kuin laulun siivellä. Tätä on ollut ilo seurata ja myös asiantuntijat ovat saaneet huomata huiman kehityksen. Ei ole tarvittu erityisopettajan tai psykologin palveluja ja vasta ollaan joulussa!

Elämä ei ole vain pelkkiä numeroita tai lukuja.Tehdessämme kuitenkin vääriä valintoja luvut voivat nousta erittäinkin suuriksi. Mitä maksaa yhden oppilaan erityisopetus koko peruskoulun ajan tai mitä maksaa perusopetus musiikkiluokalla ilman erityisopetusta?Kaikki lapset eivät opi samalla tavalla vaan tarvitsevat vaihtoehtoja. Meillä tämä mahdollisuus tarkoitti perusopetuksessa jatkamista.
Tiedän että musiikkiluokalla on monia oppilaita syrjäseuduilta, joiden vanhemmat maksavat nyt itse oppilaiden koulumatkat. Eikö tämäkin tuo säästöä?
Suru on suuri tällä hetkellä. Äiti meidän musaluokka loppuu!

Hyvää joulun odotusta päättäjät ja tervetuloa tiistaina 8.12.09 uuteen kirkkoon kuuntelemaan lapsia, jotka laulavat sydämensä ilolla. Tätä iloa ei korvaa kerran viikossa otettava musiikkiopiston piano- tai viulutunti, koska kaikki lapset eivät edes halua soittaa mitään instrumenttia vaan laulaa!