Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!

Vieras

/ #532 Re:

11.12.2015 11:56

#520: -

"On täysin vastuutonta levittää perätöntä tietoa ihmisille ja vaikeuttaa siten heidän toimeentuloaan."

Tämä adressi ja aiheesta noussut kohu ja huoli on täysin ymmärrettävää ja aiheellista. Huolestuttavampaa olisi se, jos kansalaiset olisivat jo niin alistuneen tottuneita kaikkiin SSS-hallituksen aloitteisiin ja toimiin, että kaikki nieltäisiin täysin purematta. Se, ettei yritystoiminnan pää- tai sivutoimisuutta määritellä laissa on mielestäni juuri ydinasia, mistä pitäisikin huolestua. Jos yrittäjyyden sivutoimisuuden tai päätoimisuuden arviointi jätetään pelkästään TE-toimistojen virkailijoiden, yksittäisten henkilöiden milloin minkäkin käsityksen ja mahdollisten subjektiivisten antipatioiden ja tulkintojen varaan, ei yhdenmukaisuus lain edessä toteudu. Pärstäkerroin pahimmillaan saattaa olla määräävin kerroin, millä yrittäjyyttä mitataan. Minä en usko TE-toimistoista löytyvät täydellistä puolueettomuutta vaan lähinnä vaarana on niin kuin tähänkin asti, että silloin kun valtaa saadaan sitä mahdollisesti käytetään myös mielivaltaisesti. Kaksi saman verran omaa työtä tekevää, samoilla tuloilla voi saada vastakkaiset asemat yrittäjänä, toinen sivutoimisena ja toinen päätoimisena, toinen oikeutettuna työttömyysetuuteen toinen ei, täysin riippuen virkailijasta. Kaikki, joilla on vähänkään omakohtaista kokemusta TE-toimiston vallankäytöstä, ymmärtävät tämän huolen. Tästä syystä laki on epätäydellinen, sitä on muokattava niin, että kansalaisten yhdenvertaisuus toteutuu eikä tulkinnanvaraa yrittäjyyden status-kysymykseen jää. Yhteiskunnan moniin muihin tukiin löytyy tiukat ehdot ja raamit ja määritelmät kuka niihin on oikeutettu - miksi yrittäjyyden tulkintaan ei saataisi samaa täsmällisyyttä?