Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Nina Kauhanen
piikkiö

/ #38 Vielä faktoja

06.03.2010 10:00

Ennen kirjoitustani haluan sanoa Jaakko Sulkamolle muutaman sanan.
Jos olet harrastaja niin onko tämä mielestäsi oikea tapa oppia ennen
kasvatustyön aloittamista, väitellä todella kokeneiden vuosia uurastaneiden kasvattajien kanssa nettipalstoilla. Työtä tekemällä oppii ja neuvoja kuuntelemalla ei todellakaan
mielipiteitä laukomalla. Jos minä en tiedä autonmoottoreista mitään niin en todellakaan lähde väittelemään, autonkorjaajien sivuille ammattiihmisten kanssa autonmoottoreista siksi että ajattelin joskus omistaa useamman auton.
Ilmoituksesi että "mielipiteeni voi jättää huomioimatta",ei ole relevanttia , olethan kynsin ja hampain sitä puolustellut sivuillla, toivon todellakin että näin uskomattomilla mielipiteillä ja vähäisellä nöyryydellä
varustettu henkilö ei edes harkitse kasvatustyön aloittamista, asennevammaisia meillä jo on riittämiin tällä alalla.
Sitten faktat, minulla on erittäin voittoisa uros jolla on 83 jälkeläistä, olen siis uusien sääntöjen pelossa tällä viikolla vetänyt sen pois siitoksesta.
Mikäli cockerinartut tekevät keskimäärin n 5 pentua voin käyttää sitä omille nartuilleni enää 4 kertaa, sen jälkeen on seinä vastassa. Sen todelliset jalostus-käytössä olevat jälkeläiset ovat lukumäärältään n.11. En saa millään laskuopilla tai
itseni kanssa väittelyllä selväksi miten nämä 11 koiraa tai edes 20 voivat olla
pahaksi rodun geneettiselle populaatiolle, uskon että elossa olevia cockereita tänä päivänä on tuhansia. Uros on jättänyt erittäin hyvää jälkeä, ja jos se mitenkään on osallisena nostamassa rodun tasoa, astuttaisin vaikka puolet maan siitoskäytössä olevat nartut sillä, ennenkuin käyttäisin toiseksi parasta tai tavanomaista keskiverto urosta. Teetämme pentuja myös perhekoiriksi mikä helposti unohtuu tässä keskustelussa, loput siis 72 koiraa elävät perheissä jotka arvostavat,
niin terveyttä kun luonnettakin. Uroksen ehkä paras ominaisuus on sen fantastinen luonne, ja terveyskin on kohdallaan. Koira on 8 joten sen omasta terveydestä alkaa olemaan jo vahvaa näyttöä.
Kukaan ei millään järkiperäisillä todisteluilla saa minua uskomaan että tämä koira joutaisi poistaa siitoksesta ja ehkä tilalle valittaisiin siitosominaisuuksiltaan huonompi uros.
Yksi huomioitava seikka kuitenkin on että useimmiten joka tapauksessa meidän hyvien koirien käyttöä rajoittaa kuuluisa kansantautimme kateus, en usko että mitään koiraa ikinä käytettäisiin väärin perustein tai tulisi minkäänkaltaista
massahysteriaa käytön kohdalla. Toinen huomioonotettava seikka on että meillä on ihan selkeästi toimiva instanssi, kuluttajasuoja, en sitten millään usko että kukaan kasvattaja haluaa tieten tahtoen tettää sellaisia pentuja että joutuisi korvausvelvolliseksi ja kuluttajasuojan hampaisiin, se on jo fakta että korvaamme lähestulkoon kaikki koirissamme esiintyvät virheet mikäli oikeuteen saakka mennään. Joten sen osalta mielestäni meillä on jo tehokasta valvontaa.
Ja jos vielä Sulkamo ymmärtäisi että emme ole täällä vastustamassa pevisaa, se toimii mielestäni tällaisena aivan hyvin, tutkitutamme siis edelleen koiriamme jatkuvasti,emme vain halua sitä kiristettävän entisestään emmekä vieläkin lisää rajoituksia siitähän tässä on kyse.