Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Anna-Mari Lammi
Punkaharju

/ #53 melkoinen takaisku

08.03.2010 13:38

Tässä yksi todella hyvä esimerkki,mitä voi tapahtua, jos strategia menisi läpi yhdeltä osin tuollaisenaan.
Pk colliet ovat yksi Suomen suurimpia rotuja, rekisteröinnit olleet 10 vuoden ajan 600-800 pentua/vuosi.

Collieilla on perinnöllinen silmäsairaus cea.
Lainaus SCY:n sivuilta:
"Collie Eye Anomaly (anomaly = poikkeava rakenne) on collieiden perinnöllisistä vioista ja silmäsairauksista tunnetuin ja puhutuin. Sairaus on aniharvoin koiran kannalta vakava, eikä muutu pahemmaksi koiran vanhetessa.

CEA on resessiivisesti periytyvä sairaus. CEA:n lievin muoto (crd) on pitkäkarvaisilla collieilla varsin yleinen. Coloboman ja ablation esiintyminen on vähäisempää."

Jalostusstrategiasta lainattua:
"Kun sairaus periytyy autosomaalisesti resessiivisesti, jalostukseen voidaan käyttää yhdistelmiä, joissa toinen osapuoli on geneettisesti terve, eli joista ei synny geneettisesti sairaita yksilöitä.

Kantaja*kantaja yhdistelmät eivät ole sallittuja, mutta jos tällaisia yhdistelmiä täytyy tehdä rodun geneettisen monimuotoisuuden ylläpitämiseksi, tulee kasvattajan hakea yhdistelmälle Kennelliitolta lupa, syntyneet pennut testataan ja vain terveet yksilöt rekisteröidään FI- tai ER-rekisteriin. Kantaja*kantaja -yhdistelmiä voidaan hyväksyä vain sairauksissa, joiden
vaikutus koiran hyvinvointiin on vähäinen. Sairas*sairas -yhdistelmästä syntyviä jälkeläisiä ei rekisteröidä!!!"

Viime vuonna on rekisteröity 719 pentua, joista 637 on tarkastettu.
Niistä 271 on todettu cea-vapaaksi silmäpeilauksessa ja 366 sairasta.
Joten strategian mukaan jää EHKÄ 271 koiraa jalostuskäyttöön(geenitesti ratkaisee ja todennäköisesti noista 70-80% on sairaita, loput kantajia)Mutta sitten tulee vastaan myös lonkkatutkimukset sekä kaikki muu,joten lopullinen tulos on pahimmassa tapauksessa yhden käden sormissa.

Suomessa on löydetty 3 geneettisesti tervettä ja 4 kantajaa!!!
(Testejä on tehty vähän, mutta moni ei tod näk halua rahojaan laittaa hukkaan jos silmäpeilauksessa cea näkyy(sekä testaus on vielä niin lapsenkengissä.Tutkimus tulee aiheelliseksi,jos on terve peilauksessa tai jättää terveitä jälkeläisiä.)

Nuo 3 geneettisesti tervettä ovat sukulaisia keskenään,2 kantajista ovat terveiden sukulaisia ja kaksi muuta ovat keskenään sukua, mutta eri sukua verrattuna toisiin..,joten hyvin vähiin jää collieiden jalostusmateriaali, kun vielä tulee vastaan suositus sukukatokertoimista ym ym.

Rodussa on niin paljon muutakin, kuin silmät, mutta jos me aletaan "kasvattaa silmiä", niin en halua edes ajatella miten käy...
Onneksi on noita kakaroita kasvamassa kotona, niin voi niiden kanssa harrastaa vielä niiden eliniän, jos ensi vuoden alusta kasvatus päättyy:(((

Ja tämä oli vain yksi karkea epäkohta strategiasta...

Hyvin huolestunut