Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Kati Laaksonen
Kangasala

/ #54

08.03.2010 15:19

""Tämäkin adressi ja eräät sen keskustelijat ovat erittäin oiva esimerkki tekopyhistä kasvattajista jotka sanovat yhtä ja tekevät toista.""

Kasvattajien maailmaan mahtuu yhtä jos toista, ja koska tämän adressin on allekirjoittanut jo melkein kolme tuhatta ihmistä, en yhtään ihmettele, että listalta löytyy kasvattajia, joiden kanssa emme ole asioista aivan samaa mieltä.
Itsekin tunnustan, että joidenkin ihmisten kanssa ei olen nähnyt punaista ja useasti, mutta sen ei pitäisi estää ajattelemasta itse adressin tarkoitusta.

Joten jos jätetään henkilökemiat sikseen, ja ajatellaan vähän laajemmin sitä, mihin adressilla pyritään.

Jos ihan perusteisiin mennään, niin jokainen voi itse ottaa selvää, millaista on ollut tämän strategian laatineiden ihmisten jalostustyö ja kokemus. Jos siis tekopyhyydestä puhutaan.

Itse olen uusi harrastaja, yhtäkään pentuetta ei ole vielä nimelleni syntynyt, ja tuskin useampiin vuosiin tulee syntymäänkään. Silti Juhan kehotuksista huolimatta uskallan avata suuni:

Minua huolestuttaa tulevaisuus. Jos tämä kieltojen viidakko paisuu paisumistaan, ei meillä tulevilla "uuden sukupolven kasvattajilla" ole mitään mahdollisuutta koskaan aloittaakaan. Ei ole kyse siitä, että haluaisimme kasvattaa sairaita koiria, ei tietenkään. Koirat vaan sattuvat olemaan eläviä eläimiä, ja valitettavasti nämä "tilastolliset totuudet" eivät niihin kovinkaan usein päde. En tarvitse kymmenen sukupolven kokemusta todetakseni, että tämä strategiaehdostus haisee. Siihen riittää jo maalaisjärki, asia, joka tuntuu olevan monelta melkoisen hukassa.

Tuntuu siltä, että halutaan luoda ympäristö, jossa kasvattaja ei enää tee valintoja. Valinnat tekee hänen puolestaan kennelliitto, välittämättä siitä, mistä rodusta on kyse.

Jokainen voi itse netistä lukea kirjeen, joka on lähetetty rotujärjestöille tämän ehdotelman mukana. Siinä hyvin selkeästi todetaan, että tämän ehdotelman läpiviemisen jälkeen aletaan tehdä pakkoja, joko sitten pevisan tai muiden keinojen voimin.