Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Inkeri Kangasvuo
Inari

/ #60 Juhalle sori, on pitkä ja vähän OT

09.03.2010 22:52

Anteeksi, että nyt lainaan näin pitkää kommenttiasi, Juha, ja vielä, että kommentistani tuli näin pitkä, mutta ei voi muulla tavoin vastata tällaiseen kysymykseen.

"Katsoin koiranetistä ja en löytänyt 5 sukupolvea sinun omia kasvattejasi mistään, mutta laita minulle linkki sukutauluun missä näin olisi sitten toki uskon."

Kyllä etsivä löytää, jos osaa KoiraNetiä käyttää ;)

"Olemme harrastaneet myös samaa rotua pohjanpystykorvia ja eikö niin siinä me molemmat emme ole päässeet ensimmäistä sukupolvea pidemmälle. Katsoin myös mielenkiinnolla sisisiitosprosentit pentueistasi ko. rodussa ja olisikin mielenkiintoista tietää miten käsittääkseni neljästä pentueestasi kolmessa sukusiitosprosentti ylitti 12 %. Miten voi sanoa yhtä ja sitoutua asiaan, mutta kuitenkin käytännössä tehdä muuta. Minun silmissäni tälla tavalla toimivien ihmisten on vaikea/mahdoton saada arvostusta sanomisilleen"

Arvasinpa ihan, että joku takertuu tähän ;), näinpä on tapahtunut ennenkin. Synnintekijä on aina syntinen, vaikka tekisi parannuksen. ;)

Mahtaakohan kukaan muuten muistaa, koska alettiin enemmän puhua sukusiitosasteista, muutoin, kuin miten niitä lasketaan? Juha on varmaan lukenut Vuolasvirran kirjaa? Se oli pitkään myös allekirjoittaneenkin ohjekirja, kuten varmaan monen muunkin tämän ikäpolven harrastajan. Siinä, kuten useimmissa muissakin opuksissa mm. Johan Bruning s.68 sopiva sukusiitos (kuvassa 3 polvea) 12,5%, Vuolasvirta s.72 "sukusiitoskerroin on siis 0,09375 eli 9,375% (laskettu 4-polvea), mikä on melko pieni arvo".

Kuinka kauan on ollut tavalliselle pulliaisella mahdollista saada nettiyhteys? Taisi olla joskus 1990-luvun puolenvälin/loppupuolen aikoihin, kun alkoi se varsinainen nettibuumi. Muistatteko milloin tuli mahdolliseksi saada itselleen jonkunnäköinen yksinkertainen (halpa) ohjelma, joka näitä ss-asteita laskee? Entäpä, koska SKLn Koiranet on ensi kertaa saatu pystyyn? 2005 keväällä. Niinpä, ei siitä niin mahdottoman kauaa ole.

Vajaan vuosikymmenen (marraskuun lopulta 2000) on allekirjoittaneella ollut nettiyhteys. Siihen asti kaikki tieto tuli kirjoista ja kirjeenvaihdosta. Lokakuun lopulla 2003 sain vihdoin sukusiitoksen laskentaohjelman, jolloin saattoi luopua "käsin laskennasta", jolloin useimmiten täytyi tyytyä 4-polven sukutauluihin (mikäli sellaisia edes oli tiedossa). 4-polven mukaan siten mainitut 3 pentuetta saavat Vuolasvirran "hyväksynnän" ssa noin 8%. Samoihin aikoihin sain käsiini pohjisten rekisteröinnit, jolloin alkoi "herääminen". Tietysti yleisellä tasolla olin kirjoitellut genetiikasta kiinnittämätt sen enempää huomiota moiseen seikkaan, kuin sukusiitosasteen suuruuden ja sen vahingollisuuden korrelaatiooon. Mutta ajan kanssa vakaumus on vakiintunut, historia kuitenkin seuraa perässä - ei sitä voi miksikään muuttaa.

Mutta, Juha, olet tainnut itse rikkoa sääntöjäsi vasta-alkajille, vai eikö ne enää päde, kun on pitkään harrastanut? Eikö meidän pitkään harrastaneiden kuitenkin pitäisi pitää korvat auki uusille tuulille? Aina voi nöyrtyä myöntämään tehneensä väärin - eikö?

3. Keskity omiin tekemisiin ja anna muiden toimia rauhassa

7. Älä kirjoittele chatissa tai höpötä puhelimessa - työskentele koirasi kanssa