Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Anitta Kilpeläinen
Pori

/ #76

11.03.2010 09:25

Minna
"Otsikossani jo totesin, että eihän koira tarvitse rotuja yhtään mihinkään, eikä koiraa haittaa se, että se olisi rotunsa viimeinen. Itse asiassa se usein on meitä viisampi ja valitsisi mahdollisimman vähän itselleen sukua olevan toisenrotuisen koiran lisääntymiskumppanikseen, jos se olisi mahdollista. Sen kriteerit ovat aivan jotain muuta kuin vaikkapa tietyssä asennossa olevat korvat. Sen vaistot ohjaisivat sitä lisääntymisessä elinvoimaisuuden suuntaan, jos me sen sallisimme."

Vapaasti itse kumppaninsa valitsevia maalaiskoiria kolmisenkymmentä vuotta sivusta seuranneena, sanoisin ettei ainakaan terveys tai luonteet ko. populaatioissa ole parantuneet koirien vaistonvaraisen lisääntymisstrategian avulla vaan pikemminkin terveys ja luonteet selkeästi heikentyneet voimakkaasti.
Eli itse en näe näitä sekarotuisia ainakaan yhtään terveempänä tai luonteiltaan parempina kuin kasvattamiamme rotukoiria, joista on faktatietoa terveydestä ja luonteista olemassa.