Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Kirsti Koivu

/ #84 Oletteko oikeasti tosissanne?

16.03.2010 17:43

Luin tämän ketjun läpi ja kauhistuin. Ovatko kasvattajt toistensa "tukassa" näin pahasti? Emmekö tässä liittomme jalostusasiassa voisi säilyttää asiallista keskuteluyhteyttä ilman henkilökohtaisuuksiin menemistä. Olen aina inhonnut yksityiskohtien jalostusta ja sehän nyt sitten näyttää olevan edessä, jos tämä "liittomme" jalostussuunnitelmaesitys toteutuu. Tuolla on hiukan vaaleat silmät: pois jalostuksesta. Tuolla on hieman haja-asentoiset korvat: pois jalostuksesta. Tuolla on hieman litteät varpaat: pois jalostuksesta, jne. Olen tämän kaiken kuullut ennenkin. Terveys ja luonne ovat koiralle tärkeitä, mutta niin on myös rodunomainen ulkonäkö ja rodunomainen käyttötarkoitus, mutta järkevästi kokonaisuutena, yksityiskohtia ei pitäisi jalostaa - virheetöntä koiraa ei vielä ole tietojeni mukaan syntynyt. Rotukoirat on tarkoitettu erilaisia käyttöjä varten ja jos ne eivät siihen sovi, eivät ne silloin ole hyviä rotunsa edustajia. Minusta erillään olevat käyttö- ja näyttelylinjat ovat kyseenalaisia, mutta ihmiset ovat näin halunneet joissakin roduissa. Kuunelkaa nyt hyvät ihmiset Juha Karesta ja ottakaa oppia hänen ajatuksistaan - meillä on harvoin ollut hänen kaltaisiaan kasvattajia, joilta voimme saada hyviä vinkkejä ihan ilmaiseksi. Olin aivan pöyristynyt luettuani muutamia henkilökohtaisia hyökkäyksiä Juha Karesta vastaan. Se näyttelyarvostelu oli jotain ihan uskomatonta. Kyllä koira voi purra toista ihmistä sille pelottavassa tilanteessa ilman, että se on luonnevikainen. Koirat ovat eläimiä ja voivathan ihmisetkin säikähtää ja toimia ylireagoiden. On kai murhiakin tapahtunut ns. vahingossa. Seuraavissa näyttelyissä ko. koira on saattanut käyttäytyä ihan OK ja saanut näin uuden tilaisuuden jatkaa näyttelyuraansa.