Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Outi Piisi-Putta
Lieto

/ #88 Mitä strategia tarkoittaa?

23.03.2010 20:26

Jalostusstrategian ympärillä käydyssä keskustelussa on aikan usein väitetty, että kysymyksessä on "vain strategia". Miten niin "vain"? Strategia on tärkeä osa kokonaisuutta, jota opiskellakseen täytyy pulittaa yleensä noin tonni tai yli päivässä, mikäli halajaa oppia strategian suunnittelua ja oikeaoppista toteutusta.

On muutamia kulmakiviä, jotka täytyy ottaa huomioon strategiaa laadittaessa, vaikka kysymyksessä olisikin ei-kaupallinen strategia:
- strategia tehdään aina niiden kanssa, joita se koskee
- strategian laadintaprosessin on aina oltava oikeudenmukainen, koska se vaatii osapuolten sitoutumista, sitä pitää yleensä selittää prosessin aikana ja odotusten on oltava selkeitä
- toimiakseen odotetulla tavalla, strategian on oltava hyvin määritetty, selkeästi viestitetty ja helposti ymmärretty kaikkien osapuolten keskuudessa, joten koko prosessi vaatii osuvaa ja osaavaa viestintää johdon taholta

Käsi sydämellä: Kuinka hyvin SKL:n jalostusstrategia täyttää yllä esitetyt perusasiat?