SÄHKÖN SIIRTOHINTAA JA MUITA SIVUKULUJA ON ALENNETTAVA !

Jyllinkosken toloppa

/ #201

27.01.2016 14:21

Kertovat että Vattenfallin aikoinaan Golman-Sachassille 1,5 miljardilla eurolla myymä Elenian sähköverkko on kaupan. Hinta on 2,5 miljardia... nyt!

Seinäjoen energia olisi ostanut Vattenfallilta Seinäjoen kaupungin (Nurmo, Ylistaro ja Peräseinäjoki) alueelta sähköverkon n. 30 miljoonalla eurolla. Kälttärit rapankon takaa tulivat ja veivät potin lyötyään pöytään summan, mihin paikallinen sähköyhtiö ei millään pystynyt vastaamaan. Tässä myös näkee päättäjien tyhmyys, kun "ilmaiseksi" kuntalaisten omaisuutta antavat kaiken maailman suurpääomalle ja joka kyllä osaa sen jälkeen rahastaa.

Karuna täytyy kertoa että Caruna ilmoitti maaliskuusta alkaen nostavansa sähkön siirtohintoja  perustellen sen

"Paramme sähkönjakelumme luotettavuutta - sähkön siirtohintamme nousevat 1.3.2016 alkaen".

Arvonlisällinen hinta, kulutus 2000 kWh/vuosi +5,2 €/kk  = 62,40 euroa vuosi.

Arvonlisällinen hinta, kulutus 5000 kWh/vuosi +11,2 €/kk  = 134, 40 euroa vuosi.

Arvonlisällinen hinta, kulutus 18000 kWh/vuosi +22,5 €/kk  = 270 euroa vuosi.

Verolliseen loppusummaan korotuksen vaikutus 27%

Joten kiitti vaan vitusti! Tuolla 270 eurolla saakin jo yhden 250 w:n aurinkopaneelin/per vuosi sekä 1 - 2 kWh tehoisen savonia tyyppisen tuulivoimalan valmistusmateriaalit. Myrskytuulen kaatamista puista saa mastovärkit.

Mielenkiintoista että siirtohintoja nostamalla myös luotettavuus muka paranisi, tuohan suorastaan naurattaa tuollainen perustelu. Jo Forttumin aikana kun sähkönsiirtoverkolle ei tehty yhtään mitään, nyt karuna ilmoittaa vuosittain uudistavan ja kehittävän koko sähköverkkoa 170 miljoonalla eurolla. Maakaapelointi hukkaa energiaa enemmän kuin ilmajohdot ja kumma kun niitä ei tehty kustannuksia jakaen yhdessä puhelinyhtiön kanssa, kun vetivät valokaapelit maahan. Onhan sitä puista oksia katkottu, mutta jo Forttumin aikana verkon hoito oli kosmeettista ja tuo samainen summa ja ylikin käytettiin johtajien ja osakkeenomistajien optioihin sekä palkkioihin. Investoinnit mitä voi paremminkin valohoidoksi sanoa, niiden kustannukset tulisi ottaa tuosta tyhjästä kertyvästä voitosta, eikä sähkön kuluttajien ja veronamaksajien kukkarosta. Yhtälailla jokainen maanomistaja voisikin alkaa vaatia maadoituksesta eli sähkön voimalaitoksille "takaisin paluusta" maksua.