Suomen Koirankasvattajat ry:n vetoomus ja adressi Suomen Kennelliitto ry:n jalostusstrategiaesitystä

Hans Lehtinen
Vantaa

/ #92 Eduskunnan lausunto SKL-FKK:n yleiseen jalostusstrategiaan

22.04.2010 00:07

Lausunto yleiseen jalostusstrategiaan

On erittäin hyvä asia, että Suomen kennelliitto on aktiivisesti lähtenyt laatimaan jalostusstrategiaa omatoimisesti ja toivottavasti laajasti rotujärjestöjen ja kasvattajien kanssa yhteistyötä tehden. Kansainvälisestä näkökulmasta tarkasteltuna olisi erittäin positiivista, että Suomen kennelliitto huomioisi laadittavassa jalostusstrategiassaan FCI:n Breeding Rules-säännöt ja FCI:n yleisen jalostusstarategian.

On todettava, että valtiovallan esittävät ja päättävät tahot: Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila sekä maa-ja metsätalousministeriössä eläinsuojelusta vastaavat virkamiehet mm.eläinlääkintöneuvos Pirkko Skuttnabb, eläinlääkintö ylitarkastaja Kai Pelkonen sekä eläinlääkintö ylitarkastaja Susanna Ahlström samoin eduskunnan eläinsuojeluryhmä sekä yksittäiset kansanedustajat tai eduskuntaryhmät; eivät ole esittäneet vaateita Suomen kennelliitolle jalostusstrategian laatimiseen.

Muutamia huomioita lainsäädäntöön liittyen

Jalostusstrategiaa laadittaessa on huomioitava, millaisia vaateita kauppalain kautta tulee. Koska koira rinnastetaan kauppalaissa esineisiin(Erkki Pulliaisen kirjallinen kysymys KK 475/2008), eikä tähän asiantilaan ole tulossa muutosta, pitää jalostusstrategiaa joissakin kohdin tarkistaa uudelleen kauppalain perusteella. Jalostusstrategiassa pitää huomioida myös eläinsuojelulainsäädäntö. Suomen kennelliitolla on erityislaatuinen asema monopolina toimia koirarotujen edustajana ja koirarekisterin ylläpitäjänä Suomessa. Mutta Eu:n mittapuun mukaan monopoliasema ei ole perusteltavissa eikä sitä hyväksytä kilpailulainsäädännössä ja siksi onkin erityisen tärkeää, että Suomen kennelliitto tekee saumatonta yhteistyötä rotujärjestöjen ja kasvattajien kanssa.

Helsingissä Eduskunnassa

21päivänä huhtikuuta 2010