Älä tue Autismi- ja Aspergerliittoa!

Alarik Lundin
Adressin tekijä

/ #1 Itsensä määrittely kuuluu jokaiselle, mutta ihmisryhmien määrittely ei.

13.05.2010 15:01

Kun homoseksuaalit olivat huonosti ymmärretty vähemmistö, he määrittelivät itse itseäänkin sairaiksi, kieroutuneiksi ja epämoraalisiksi. He tekivät näin ja anoivat apua ja kuntoutusta sairauteensa, kieroutuneisuuteensa ja epämoraalisuuteensa. Miksi?
Saadakseen hyväksyntää yhteiskunnassa eräänlaisina “hyvinä potilaina”. Saadakseen hyväksyntää he omaksuivat sen roolin mikä oli helpointa.
Jotta tämä myöhemmin pääsi muuttumaan tarvittiin paljon status quon vastustusta ja vihaista kapinointia. Se ei tapahtunut sillä, että määriteltiin mitä homoseksualit ovat, vaan juurkin vastustamalla stereotypioita ja määrittelemällä mitä he EIVÄT ole.

Aspergerilaisetkaan EIVÄT ole kehityshäiriöisiä, ongelmaisia saatika vammaisia.
Älä tue Autismi- ja Aspergerliittoa rahallisesti äläkä ideologisesti hyväksyen, sillä tukesi on ääni vammaisleimaamiselle!
Edes aspergerilaiset yksilöt itse eivät saa leimata omia henkilökohtaisia vaikeuksiaan vähemmistöryhmänsä stereotypioiksi!
Kun aspergerilaisuuden julkisuuskuva muodostuu Autismi- ja Aspergerliiton ja sen tukemien systeemien ja niihin ripustautuvien aspergerilaisten yksilöiden kautta, jotka määrittelevät ongelmiaan ja milloin mitä muitakin henkilökohtaisia ominaisuuksiaan aspergerilaisuuden osaksi, tulee koko aspergerilaisuudesta hyvin samankaltainen ominaisuuksien tilkkutäkki kuin jokin juorulehden horoskooppiosio.
Jos tämä on monesti virallisellakin taholla monen ihmisen ainoa lähde siitä, mitä aspergerilaisuus on, ei neurologiset tosiasiat paina näiden stereotypioiden alla mitään eikä ammattitaitoisinkaan älykäs ihminen ilman neurologian tuntemusta voi vetää muita johtopäätöksiä kuin, että aspergerit ovat jonkinlaisia hulluja, koska määrittelevät itsensä moisen matalatasoisen käsitteiden sekamelskan kautta. Hulluus on kuitenkin yhteisössä jossa sosiaalinen paine määritellä erilaisuus elää. Silloinkin, kun homoja määriteltiin sairaiksi, kieroutuneiksi ja epämoraalisiksi, oli se määrittelyn synnyttävän yhteisön sairautta, kieroutuneisuutta ja epämoraalisuutta.

- Alarik Lundin (AS-diagnosoitu)