Älä tue Autismi- ja Aspergerliittoa!

Alarik Lundin
Adressin tekijä

/ #3 Matti Jortikalle

14.05.2010 11:23

"mutten myöskään usko, että aspergilaisia syrjittäisiin niin paljon kuin yleensä luullaan."

Olen täysin samaa mieltä sillä erotuksella ja täsmennyksellä, että syrjintää ei todellakaan ole niinkään opiskelu- ja työelämän arjessa sinänsä, vaan juurikin niissä yhteiskunnan ryhmissä, joissa muka autetaan aspergerilaisia ja samalla luokitellaan heitä ja muodostetaan stereotypioita. (Hoito ja kuntoutustahot)
Tämä johtunee osittain siitäkin, että niihin yhteisöihin helposti hakeutuvatkin sellaiset aspergerilaisten vanhemmat tai aspergerilaiset itse, jotka katsovat Aspergerin oireyhtymää vammaistavasta näkökulmasta.

Jokaisessa ihmisryhmässä löytyy itsensä ja omien erilaisten läheistensä vuorovaikutusongelmien surkuttelijoita ja patologisoijia, vähemmistöryhmien kohdalla heidän mielipiteensä usein vain tulevat enemmän esiin ja onnistuvat muodostamaan stereotypioita koko ihmisryhmästä.

(Jostain syystä esimerkiksi autististen lasten vanhemmat ovat esimerkiksi mainitun liiton toiminnassa katsonet asiakseen määritellä myös sitä, mitä Aspergerin oireyhtymä on, vaikkei heillä useinkaan ole mitään kontaktia aspergerilaisiin.)