Perussanoman "Evoluutiobiologiaan" myös kriittinen puheenvuoro

/ #24 Pannukakku ja maakeskinen aurinkokunta

05.06.2010 15:49

Sananlaskuista:
18:17 "Käräjissä on kukin ensiksi oikeassa, mutta sitten tulee hänen riitapuolensa ja ottaa hänestä selvän."

Evolutionismin on yhä helpompaa olla voittaja - kun sarjassa kukaan muu ei saa vetää trikoita päällensä. Muut eristetään reservaattiinsa piippuhyllylle "hihhulina", uskonnollisena tms. epiteetillä varustettuna. Vaikka argumentointi olisi miten rationaalista ja miten havaintoihin perustuvaa tahansa.

Mitä ennen "tiedettiin"?

Aristoteleelle maa oli maailman keskipiste ja tähdet henkiolentoja jotka oli laskettu useisiin samankeskisiin maata ympäröiviin sfääreihin. Raamatusta tämä takapajuinen käsitys ei suinkaan noussut. Eksplisiittiseksi opiksi kreikkalaisen käsityksen tähtitieteestä kehitti Ptolemaios antiikin Egyptissä. Hän otaksui, että Aurinko, Kuu ja tähdet olivat kiinnittyneet valtaviin, läpinäkyviin kristallipalloihin. Sovittaakseen yhteen teoriansa ja todelliset tähtitieteelliset havainnot Ptolemaios tarvitsi 80 kristallipalloa, jotka kaikki pyörivät eri suuntiin. Miehen maakeskinen maailmankuva hallitsi tähtitiedettä 1400 vuotta. Ja Raamattu sai syntipukin roolin. Miksi? Koska juuri Perussanoman Åbo Akademi -vetoisten maailmankosiskelijoiden sielunveljet tuolloin ujuttivat kirkon sisään ympäröivien -ismien senhetkisiä "tietoja" Raamatun totuuksina.

Pannukakku-maailmankuva sitten? Ptolemaioksen maakeskisestä aurinkokunnasta poiketen ei kukaan
merkittävä kirkkoisä koskaan opettanut, että maa olisi litteä.  Näin opettivat lähinnä kaksi teologia: Lactantius neljännellä ja Cosmas Indicopleustes kuudennella vuosisadalla jKr. Jälkimmäinen oli lähes tuntematon opettaja, edellinen tunnettu lähinnä harhaoppisuudestaan. Ilmeisesti Raamatun parjaus pannukakku-maailmasta lyötiin läpi reilu
sata vuotta sitten Washington Irvingin kirjalla
The Legend of Sleepy Hollow.

KUVAAVAA on se, miten hanakasti valtamedia on impannut tämän parjauksen, vaikka pannukakkuväitteen lähdekritiikki paljastaa Pahkasika-tasoisen sylttytehtaan. VOI SITÄ VAHINGONILOA! "Ah ah ah!!! Juutalaiset paimentolaiset! Ah ah ah!"

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…